• بررسی و مقایسه میزان استحکام خمشی دو نوع لحیم خمیری و میله ای در آلیاژ بیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: لحیم کاری یکی از اعمال مورد استفاده در ساخت پروتزهای ثابت است که برای اتصال قطعات بریج، اصلاح تماسهای پروگزیمالی و اکلوزالی کاربرد دارد. هدف از این مطالعه مقایسه استحکام خمشی دو نوع لحیم میله ای و خمیری شکل مورد استفاده در آلیاژهای بیس متال می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی سی نمونه مکعب مستطیل فلزی به ابعاد 20×4×5 میلی متر از آلیاژ بیس سوپرکست تهیه گردید و پس از تقسیم هر نمونه به دو قطعه، نمونه ها به صورت دوبدو در فاصله 0.3 میلی متر از یکدیگر ایندکس گیری و در داخل گچ لحیم کاری ثابت شدند. مراحل لحیم کاری در دو گروه با استفاده از دو لحیم میله ای و خمیری انجام گردید. تست خمش با استفاده از دستگاه اینسترون zwik صورت گرفت و داده ها توسط آزمون آماری t, f آنالیز شدند.

    یافته ها: حداقل و حداکثر استحکام خمشی در گروه لحیم میله ای به ترتیب 107.2 و 301.2 نیوتن و در گروه لحیم خمیری به ترتیب 62.8 و 109.3 نیوتن بدست آمد. میانگین استحکام خمشی برای گروه لحیم میله ای برابر 196.5 نیوتن و در گروه لحیم خمیری 89.8 نیوتن بود. بین دو گروه مورد مطالعه اختلاف معنی داری در مقدار استحکام خمشی مشاهده شد (p=0.001).

    نتیجه گیری: استحکام خمشی لحیم میله ای به طور معنی داری بیشتر از لحیم خمیری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها