• تعیین میزان سرمی روی (zn) در بیماران مبتلا به زبان جغرافیائی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 422
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ضایعه زبان جغرافیایی به صورت نواحی آتروفیک با حاشیه کراتوتیک نامنظم می باشد که در اغلب موارد در نواحی پشتی زبان و کناره های زبان دیده می شود. هدف از این مطالعه بررسی میزان روی سرم در بیماران مبتلا به زبان جغرافیایی و مقایسه آن با گروه کنترل می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه که از نوع تحلیلی مقطعی می باشد شامل هشتاد بیمار بوده که 29 نفر در گروه آزمایش و 51 نفر در گروه شاهد می باشد. میانگین سنی گروه آزمایش 15-58 سال و گروه شاهد، 16-59 سال است. برای تعیین مقادیر روی سرم، از هر گروه پنج سانتی متر مکعب خون وریدی گرفته شد و سرم از خون توسط سانتریفوژ جدا گردید. میزان روی سرم توسط کیت randox و به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. اطلاعات توسط نرم افزار spss و آزمون two samples t آنالیز گردید.

    یافته ها: یافته های این بررسی نشان داد که میزان روی سرم در بیماران مبتلا به زبان جغرافیائی کمتر از گروه شاهد می باشد (p<0.05) و از 29 بیمار گروه آزمایش سطح روی سرم شش بیمار و از 51 نفر گروه شاهد فقط سطح روی چهار نفر پایینتر از حد طبیعی بود.

    نتیجه گیری: در نتیجه می توان احتمال داد که کمبود روی یکی از عوامل موثر در آتروفی پاپی های فیلی فرم می باشد و احتمالاً روی با تکامل پاپی های فیلی فرم مرتبط است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها