• بررسی استحکام میکروتنسایل باند clearfil se bond به عاج affected و عاج سالم شیری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 461
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اکثر مطالعات آزمایشگاهی در مورد باندینگ بر روی عاج سالم انجام شده است در حالی که جهت حفظ ساختمان دندان تأکید بر باقی ماندن عاج affected می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین استحکام ریز کششی (microtensile bond strength) باند clearfil se bond به عاج affected و عاج سالم شیری می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 12 دندان مولر شیری خارج شده انسانی که دارای پوسیدگی بود، انتخاب شد. مینا و عاج سطحی به وسیله دیسک الماسی برداشته شد. سپس با محلول آشکارکننده پوسیدگی (propylen glycol & 1%acid red) رنگ آمیزی گردید. عاج نرم و قرمز رنگ (عاج infected)، برداشته شد. عاج affected و عاج سالم اطراف باقی ماند. سطح عاجی باقیمانده به وسیله کاغذ کارباید سیلیکون تا شماره ششصد گریت پالیش شد. clearfil se bond (kuraray) طبق دستور کارخانه سازنده باند شده و با کامپوزیت رزین clearfil ap-x (kuraray) پوشیده شد تا یک کامپوزیت کراون به ارتفاع تقریبی 4.5 میلی متر شکل بگیرد. نمونه ها به مدت 24 ساعت در آب مقطر و در درجه حرارت اتاق نگهداری شدند، سپس دندانها توسط تیغه الماسی با سرعت کم در زیر آب روان در دو جهت عمود بر سطح باند شده به ابعاد تقریبا 0.8-1 میلی متر برش داده شدند. رادهای بدست آمده در دو گروه عاج سالم و عاج affected قرار گرفتند. بعد از اندازه گیری سطح مقطح نمونه ها در ناحیه اینترفیس، نمونه ها در دستگاه microtensile tester (bisco) تحت کشش قرار گرفتند تا شکست اتفاق بیفتد. سطح شکست نمونه ها در زیر استریومیکروسکوپ بررسی شد. نتایج توسط آزمون آماریt  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: آنالیز آماری نشان داد که استحکام ریزکششی باند به عاج 21.53, 6.52), affected مگاپاسکال) به طور مشخص کمتر از عاج سالم (7.31، 26.98 مگاپاسکال) بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: با استفاده از سیستم self-etching primer (clearfil se bond) استحکام ریزکششی باند در عاج affected کمتر از عاج سالم بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها