• بررسی شیوع تداخلات اکلوزالی در رابطه مرکزی کراون های خلفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اینترفرنس سنتریک، تماس زودرسی است که در هنگام بستن فک پایین در شرایطی که کندیل ها در موقعیت مطلوب خود قرار دارند، رخ داده و باعث انحراف فک پایین به سمت عقب، جلو و یا کنار می شود و می تواند اثرات نامطلوب و مخربی را بر روی انساج پریودنتال، بافت پالپی، مفصل گیجگاهی فکی، اکلوژن، فکین، عضلات جونده و سیستم مضغی اعمال نماید. این مطالعه به منظور بررسی شیوع تداخلات اکلوزالی cr در کراون های خلفی صورت گرفته است.

    روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی و توصیفی بر روی 42 بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، 105 روکش خلفی از لحاظ وجود تداخلات اکلوزالی در رابطه مرکزی، مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد از مجموع 105 کراون در 42 بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تعداد 68 مورد معادل 64.7% در cr دارای تماس بوده و تعداد 37 مورد دیگر برابر با 35.2% هیچ گونه تماسی در cr نداشته اند. در 68 مورد کراون خلفی که در cr دارای تماس بودند، 19 مورد اینترفرنس معادل 18.1% مشاهده گردید. از لحاظ وقوع تداخلات اکلوزالی در بین دندانهای کروان شده خلفی، اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه اینترفرنس های اکلوزالی ایجاد شده توسط کراون ها و ترمیمهای فلزی، تخریب و ترومای بیشتری را نسبت به اینترفرنس های موجود در دندانهای طبیعی ایجاد می کنند، لذا توصیه می شود که هنگام برقراری اکلوژن در کروان ها و ترمیمهای فلزی دقت و توجه بیشتری به عمل آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم