• بررسی تأثیر چهار نوع ماده ظهور و ثبوت رایج ساخت ایران بر کیفیت تصویر رادیوگرافیک دو نوع فیلم دندانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 488
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نوع محلول ظهور و ثبوت و ترکیب فیلم ها و محلولهای مختلف می توانند منجر به ایجاد خواص سنسیتومتریک (دانسیته، کنتراست) متفاوت در فیلم شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر چهار نوع ماده ظهور و ثبوت ایرانی رایج بر کیفیت تصویر رادیوگرافی دو نوع فیلم دندانی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، از یک دندان پرمولر دوم فک پایین کست شده و یک وج سربی 248 رادیوگرافی پری آپیکال در مدت ده روز کاری تهیه و تمامی رادیوگرافی ها با چهار نوع محلول ظهور و ثبوت ایرانی به نامهای طیف ساز، جهان، فرحان و چمپیون پردازش شدند. جهت بررسی دقت تشخیصی موقعیت نوک فایل اندودنتیک نسبت به آپکس تعیین گردید. بررسی دانسیتومتریک رادیوگرافی های مربوط به وج سربی توسط نرم افزار دیجیتالی دانسیتومتری ساخت ایران در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد. اطلاعات بدست آمده با آزمونهای واریانس دو عاملی و آزمون نسبتها آنالیز شدند.

    یافته ها: میانگین کنتراست و دانسیته تصاویر فیلم کداک به طور معنی داری بیشتر از فیلم آگفا (p=0.001) و میانگین کنتراست تصاویر حاصل از محلول چمپیون به طور معنی داری بیشتراز تصاویر بقیه محلولها بود (p=0.001). فیلم های آگفا و کداک در تشخیص موقعیت فایل اندودنتیک تفاوتی با یکدیگر نداشتند.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که نوع محلول پردازش و نوع فیلم بر کنتراست و دانسیته رادیوگرافی تاثیر معنی داری می گذارد. فیلم کداک پردازش شده در محلول چمپیون بیشترین دانسیته و کنتراست رادیوگرافیک را ایجاد کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها