• بررسی میزان ائوزینوفیل در کارسینوم سلول سنگفرشی و رابطه آن با درجه بافت شناختی و متاستاز لنفاوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 706
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ارتشاح آئوزینوفیلی از عوامل موثر بر تهاجم و متاستاز در برخی نئوپلاسم ها از جمله کارسینوم سلول سنگفرشی (scc) عنوان شده است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط حضور ائوزینوفیل ها در scc دهان با و بدون متاستاز به گره های لنفاوی گردنی و درجه بافت شناختی تومور بود.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، از بین پرونده های موجود در بایگانی انستیتو سرطان بیمارستان امام خمینی، بیست نمونه scc دارای متاستاز و بیست مورد بدون متاستاز به غدد لنفاوی گردن انتخاب گردید و با استفاده از لام های رنگ آمیزی شده با هماتوکسیلین/ائوزین، درجه بندی بافت شناختی و حضور آئوزینوفیل ها ارزیابی شد. در هر نمونه ده میدان متراکم و ده میدان کلاسیک شمارش و ائوزینوفیلیا بین درجات 0-4 گزارش گردید. جهت آنالیز آماری نتایج از آزمون های kruskal-wallis, mann-whitney-u استفاده شد.

    یافته ها: بیشترین نمونه ها در گروه دارای متاستاز و بدون متاستاز بر اساس درجه آئوزینوفیلیا در شمارش متراکم به ترتیب 50% در درجه یک و 70% در درجه دو و در شمارش کلاسیک 50% در درجه یک و صفر و 70% در درجه یک به دست آمد. اختلاف آماری معنی داری از نظر حضور آئوزینوفیل ها بین دو گروه با و بدون متاستاز، مشاهده نشد (p>0.05). میانگین این سوال ها در درجات مختلف بافت شناختی در شمارش کلاسیک اختلافی را نشان نداد (p=0.029)، ولی در شمارش متراکم اختلاف معنی دار به دست آمد (p=0.004).

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، به نظر می رسد نقش آئوزینوفیل ها در ارتباط با متاستاز لنفاوی scc ناچیز باشد. با عنایت به محدودیت های موجود در مطالعه حاضر، تحقیق های بیشتر در خصوص نقش سلول های مذکور در این ضایعه توصیه می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها