• بررسی وضعیت کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ii مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان بوعلی اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیابت شیرین و پرفشاری خون بیش از آن چه به طور تصادفی بنظر برسد، با هم همراهی دارند و اثر سینرژیک این دو بیماری عامل ناتوانیزودرس و مرگ و میر بالای این بیماران می باشد. کنترل فشار خون در بیماران دچار دیابت تاثیر بسزایی در کاهش مرگ و میر قلبی- عروقی این بیماران دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت کنترل پرفشاری خون در بیماران دیابتیک مراجعه کننده به درمانگاه مرکز آموزشی- درمانی بوعلی شهر اردبیل انجام گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 300 نفر از مراجعه کنندگان به درمانگاه دیابت بیمارستان بوعلی مورد بررسی قرار گرفته و از نظر وضعیت کنترل فشار خون معاینه گردیدند.

    یافته ها: در این مطالعه محدوده سنی بیماران مورد بررسی 28 تا 80 سال و میانگین سنی آنان 11.4± 55.7 سال بود. شیوع پرفشاری خون در بیماران مورد بررسی 61.6% بود (mmhg14.90 (bp> که 76.7% از آنان از ابتلای خود به پرفشاری خون آگاه بودند. در بین افراد مبتلا به پرفشاری خون فقط فشار خون 8.8% از آنان به طور مطلوب کنترل شده بود و فشار خون 91.2% آنان تحت کنترل مناسب قرار نداشت (mmhg130.80 (bp>. 21.8% افراد دچار پرفشاری خون علی رغم اطلاع از ابتلای خویش به پرفشاری خون داروی خاصی مصرف نمی کردند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر کنترل نامناسب پرفشاری خون در بیماران مبتلا به دیابت می باشد و به نظر می رسد با بازنگری در برنامه های بازآموزی پزشکان و تاکید بر کنترل عوامل خطر بخصوص در گروه های پرخطر و آموزش مناسب بیماران دیابتیک کنترل پرفشاری خون در این بیماران با کیفیت بهتری صورت پذیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها