• اپیدمیولوژی سرطان های کاردیا در استان اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 483
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: طبق گزارشات وزارت بهداشت و درمان سرطان معده بالاترین علت مرگ ناشی از سرطان در کشور ایران است و سرطان های ناحیه کاردیا شایع ترین نوع سرطان های دستگاه گوارش فوقانی می باشند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اپیدمیولوژیک سرطان های ناحیه کاردیا در استان اردبیل بود.

    روش کار: این مطالعه بصورت توصیفی- مقطعی به مدت چهار سال (82-1379) در تنها کلینیک فوق تخصصی ارجاعی اردبیل انجام شد. نتایج حاصل از اندوسکوپی بیماران شامل تعیین دقیق توپوگرافی سرطان های ناحیه کاردیا و جمع آوری اطلاعات کلی بیماران ثبت گردید و اطلاعات جمع آوری شده به کمک برنامه آماری spss نسخه 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: از مجموع 4356 اندوسکوپی انجام شده، 533 مورد سرطان معده و مری که تشخیص آن ها از طریق پاتولوژی تایید شده بود وجود داشت. از 242 مورد سرطان که در محل اتصال مری به معده قرار داشت، 82 مورد (33.9%) در دیستال مری و e-g junction، 130 مورد (53.7%) در ناحیه کاردیا و 30 مورد (12.4%) در پروگزیمال معده قرار داشت. 130 مورد تومورها (53.7%) در سمت راست کاردیا قرار داشتند و طبق طبقه بندی بورمن 43.8% آن ها از نوع اولسرو انفیلتراتیو بودند.

    نتیجه گیری: در تحلیل آماری، نوع و توپوگرافی سرطان با دیسفاژی، کاهش وزن و درد اپی کاستر ارتباط معنی دار آماری داشت (0.05(p<، هم چنین بین انواع سرطان ها و توپوگرافی آن ها نیز با طبقه بندی بورمن ارتباط معنی دار بود (0.001(p=، بنابراین انجام مطالعات بیشتر در جهت کشف علت سرطان های کاردیا در استان اردبیل پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها