• بررسی تاثیر دود سیگار محیطی در دوران بارداری بر وزن و قد نوزادان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 620
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: سیگار کشیدن یکی از مشکلات جهان امروز است که سلامت انسان ها را به شدت تهدید می کند و زنان باردار که از گروه های آسیب پذیر جامعه هستند نیز از صدمات و عوارض آن مصون نیستند. به دنیا آوردن نوزاد کم وزن در بین زنان روستایی امروزی امری ثابت شده است، اما در رابطه با تاثیر دود سیگار محیطی بر وزن و قد نوزادان مادرانی که در دوران بارداری در معرض دودسیگار بوده اند مطالعات نتایج آشکاری را ارایه بنموده است مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر دود سیگار محیطی بر و زن و قد نوزادان متولد شده طراحی و اجرا گردید.

    روش کار: مطالعه از نوع هم گروهی گذشه نگر است. جهت انجام بررسی 100 زن باردار که در معرض دود سیگار محیطی قرار داشتند و 10 زن باردار که در معرض نبودند مورد مطالعه قرار گرفتند. ابتدا چک لیستی که حاوی مشخصات مربوط به شرایط ورود به مطالعه بود تکمیل شد و در صورت احراز شرایط نمونه ها از بین جامعه پژوهش وارد مطالعه می شدند. نمونه گیری به صورت غیراحتمالی مبتنی بر هدف انجام شد و پرسشنامه ای حاوی مشخصات فردی و خصوصیات فیزیکی نوزادان متولد شده در دو گروه تکمیل شد.

    یافته ها: میانگین سن مادران، میزان تحصیلات مادران، میزان تحصیلات همسرانشان، تعداد حاملگی ها و جنس نوزادان متولد شده در دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند و دو گروه از این جهات همگون بودند. در گروه در معرض دود سیگار محیطی مادران بطور متوسط د ر 24 ساعت، 2.28± 2.36 ساعت در معرض دود سیگار محیطی قرار داشتند و اکثریت آن ها (72%) در معرض دود سیگار همسرانشان قرار گرفته بودند. نتایج مطالعه نشان داد که اختلاف وزن، قد و دور سر به ترتیب در دو گروه 11 گرم، 15.0 سانتی متر و 0.02 سانتی متر بود که با انجام آزمون آماری تی اختلاف معنی داری بین آن ها وجود نداشت.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وزن، قد و دور سر نوزادان بدنیا آمده از مادرانی که در دوران بارداری در معرض دود سیگار محیطی قرار داشتند کمتر از نوزادان مادرانی بود که در معرض دودسیگار محیطی قرار نگرفته بودند ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها