• میزان بروز خونریزی های تاخیری مغزی پس از ترومای سر و عوامل مرتبط با آن در بیماران بستری در بیمارستان امداد سمنان83-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 453
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: خونریزی های تاخیری مغز پس از تروما (dtich) یکی از انواع خونریزی های مغزی می باشد که بعد از 6 ساعت اول پس از ضربه به سر اتفاق می افتد و در سی تی اسکن اولیه ای که در 6 ساعت اول پس از ضربه از بیمار به عمل می آید مشاهده نمی شود. از آن جایی که dtich یکی از مهم ترین صدمات ثانوی مغزی در بیماران با ترومای سر می باشدو با توجه به این نکته که dtich در صورت تشخیص به موقع به خوبی قابل درمان بوده و در صورت درمان سریع از میزان مرگ و میرو ناتوانی در این بیماران به طور قابل توجه ای کاسته می شود و هم چنین تشخیص این مورداز نظر منع تجویز داروی ضدانعقادی به بیماران یاد شده بسیار مهم است، این مطالعه جهت بررسی فراوانی عوامل مرتبط با بروز dtich طرح ریزی شد.

    روش کار: مطالعه حاضر از نوع مورد شاهدی بود که در مرکز ترومای استان سمنان انجام شد. در این مطالعه کلیه بیماران با ضربه سر مراجعه کننده به این مرکز از تاریخ 1.7.81 لغایت 30.12.83 مورد بررسی قرار گرفتند. بیمارانی که سی تی اسکن اولیه بدون خونریزی مغزی داشته و بنا به ضرورت، حداقل شش ساعت بعد از تروما از آنان سی تی اسکن مجدد اخذ شده بود و در سی تیا سکن مجدد، دچار هماتوم شده بودند تحت عنوان dtich وارد مطالعه شدند. هم چنین 40 نفر از بیمارانی که در طی مدت پژوهش دچار ضربه به سر شده بودند، اما در بررسی های به عمل آمده خونریزی اولیه و تاخیری مغزی نداشتند بعنوان شاهد انتخاب شدند. گروه شاهد از نظر سن و جنس با گروه مورد مطالعه، همسان سازی شدند. سپس ضمن تعیین میزان بروز dtich در کل بیماران با هماتوم، ارتباط بعضی عوامل خطر شامل سردرد، له شدگی مغزی، شکستگی جمجمه، کاهش سطح هوشیاری و شدت ضربه وارده به سر در دو گروه، موردبررسی قرار گرفت. سپس کلیه داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای و محاسبه نسبت شانس (odds ratio) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: بررسی ها نشان داد که فراوانی dtich 10.6% بوده و بین بروز dtich و شکستگی جمجمه، کاهش سطح هوشیاری (0.002p<)، له شدگی و شدت ضربه (0.001p<)، ارتباط معنی داری وجود دارد (0.001p=). اما بین رخداد dtich و سردرد مقاوم ارتباط معنی داری به دست نیامد.

    نتیجه گیری: مواردی مانند شکستگی جمجمه، له شدگی، شدت ضربه و هم چنین رخداد وقایعی مانند کاهش سطح هوشیاری در بیماران با ترومای سر که در سی تی اسکن، اولیه آنان هماتوم مغزی مشاهده نمی شود، می تواند علامت خطری برای بروز dtich در بیمار باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها