• نقش یرسینیا انتروکولیتیکا در اسهال حاد کودکان زیر 5 سال در فصول سرد سال استان اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 451
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یرسینیا انتروکولیتیکا از خانواده انتروباکتریاسه، گروه یرسینیه می باشد. اعضای این جنس به صورت باسیل یا کوکوباسیل های گرم منفی و بدون اسپور و هم اکسیداز منفی می باشند که طیف وسیعی از بیماری ها در انسان را باعث می شوند که گاستروانتریت شایع ترین آن ها است. سایر بیماری هاو سندرم های کلینیکی عبارتند از: سپتی سمی، لنفادنیت مزانتریک، آپاندیسیت، فارنژیت و بندرت سندرم رایتر. به دلیل گزارش های مکرر گاستروانتریت های تبدار توسط مراکز بهداشت شهرستان های استان اردبیل، احتمال گاستروانتریت ناشی از یرسینیا در این استان سردسیر متصور بود و لذا این بررسی به منظور تعیین نقش یرسینیا انتروکولیتیکا در ایجاد اسهال کودکان زیر 5 سال در فصول سردسال در استان اردبیل انجام گرفت.

    روش کار: در طی یک دوره 7 ماهه از شهریور لغایت اسفند 84، تعداد 490 نمونه مدفوع از کودکان زیر 5 سال مبتلا به اسهال حاد مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ها به صورت سواپ های آغشته به مدفوع از طریق محیط ترانسپورت کاری- بلر به آزمایشگاه ارسال و بر روی محیط های مک کانکی اگار، سالمونلا شیگلا اگار، یرسینیا سلکتیواگار، tcbs اگار و سلنیت f کشت داده شده و بعد از انجام انکوباسیون به مدت کافی، کلونی های مشاهده شده با روش های استاندارد بیوشیمایی شناسایی و در صورت لزوم با استفاده از آنتی سرم های مربوطه از نظر سرولوژیک نیز مشخص شدند.

    یافته ها: از 490 نمونه ارسالی، 405 مورد دارای قابلیت لازم برای انجام کشت بودند و مورد بررسی قرار گرفتند که از 38 مورد آنان (9.38%) باکتری های پاتوژن جدا شد. فراوانی باکتری های جدا شده به ترتیب عبارتند بودند از یرسینیا انتروکولیتیکا 13 سویه، ویبریو 11 سویه، اشرشیاکلی انتروپاتوژنتیک 4 سویه، سالمونلا 5 سویه، شیگلا 2 سویه و پلزیوموناس 1 سویه.

    نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشانگر نقش یرسینیا انتروکولیتیکا در ایجاد اسهال در فصول سرد سال در استان سردسیر و کوهستانی اردبیل است. تصور می شود فراوانی موارد جدا شده ویبریو به علت همزمانی اپیدمی وبا در استان در زمان انجام این تحقیق باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها