• مقایسه روش های سرولوژیک آگلوتیناسیون مستقیم (dat)، ایمونوفلئورسانس غیر مستقیم (ifat) و elisa در تشخیص لیشمانیوز احشایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 741
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: لیشمانیوز احشایی (کالا آزار) بیماری عفونی خطرناکی است که در بیشتر مناطق ایران به صورت اسپورادیک و در بعضی از مناطق استان های اردبیل، آذریجان شرقی، بوشهر و فارس به صورت آندمیک دیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه روشهای سرولوژی ifat, dat و elisa در تشخیص لیشمانیوز احشایی به دنبال یک بررسی سرواپیدمیولوژیک در شهرستان گرمی از استان اردبیل انجام گرفته است.

    روش کار : روش نمونه برداری به شکل خوشه ای و گروه های تحت مطالعه شامل بچه های زیر 12 سال و 10 % بزرگسالان بوده است. در مجموع 1155 نمونه خون از افراد مذکور تهیه شد که با روش های سرولوژی آگلوتیناسیون مستقیم ifat, (dat) و elisa به منظور اندازه گیری آنتی بادی ضد لیشمانیائی مورد آزمایش قرار گرفتند.

    یافته ها: با استفاده از روش dat، 32 نفر (2.8%) دارای آنتی بادی اختصاصی ضد لیشما نیا با عیار 1:800 ≤ بوده و در کل نمونه ها 7 نفر (0.6%) با عیار 1:3200≤ از نظر سرولوژی مثبت بودند. در تست elisa 8 نمونه مثبت و بقیه منفی شدند.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که هر چند آزمون های elisa, ifat جهت تشخیص بیماران مبتلا به کالاآزار از کارا یی خوبی برخوردارند ولی نیازمند آزمایشگاه مجهز و پرسنل ورزیده می باشند در صورتی که dat یک روش ساده، ار زان، بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و قابل اجرا در مناطق آندمیک برای تشخیص لیشمانیوز احشایی و مطالعات سرواپیدمیولوژی بوده و می تواند جایگزین مطمئنی برای روش های پرهزینه elisa, ifat باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها