• بیان و خنثی سازی گلیکوپروتئین نوترکیب روتا ویروس میمونی (nsp4) با آنتی بادی اختصاصی در نوزاد موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 607
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: روتا ویروس ها یکی از مهم ترین عامل بیماری اسهال شدید در نوزادان و کودکان خردسال در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سراسر جهان می باشند. علی رغم تلاش جهت بهبود در وضع سلامت جامعه، متاسفانه بروز بیماری کاهش نیافته و استفاده از واکسن اولین روش پیشگیری است. بنابراین انجام مطالعات جهت تولید واکسن موثر به منظور کاهش شدت مرگ و میر و کنترل عفونت ضروری است. ژن قطعه 10، که گلیکوپروتئین غیر ساختمانی ویروس روتا (nsp4) راکد می کند به عنوان عامل جدیدی جهت توسعه واکسن علیه روتا ویروس مورد توجه قرار گرفت. هدف از این تحقیق بررسی بیان کامل ژن nsp4 روتا ویروس میمونی (sa11) در e.coli و بررسی خواص بیولوژیکی و ایمنی زایی آن در مدل حیوانی می باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی، به منظور مطالعه نقش بیولوژیکی nsp4 در عفونت های روتاویروسی پروتئین نوترکیب ns94 در پلاسمید بیانی (+)pet -26a انجام شد. بیان پروتئین نوترکیب nsp4 با روش های western blot با استفاده از آنتی بادی علیه عصاره سلول آلوده به روتا ویروس میمونی آزمایش گردید. پروتئین نوترکیب nsp4 خالص و به خرگوش نر 6 ماهه تزریق شد و آنتی بادی علیه آن فراهم گردید. پس از آن مقدار یک میکرومول به طور داخل صفاقی تزریق شد هم چنین مقدار 100 میکرومول از راه دهان به نوزادان موش 5-4 روزه داده شد و اثر آن مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: بیان پروتئین نوترکیب nsp4 با روش های western blot با استفاده از آنتی بادی علیه عصاره سلول آلوده به روتا ویروس میمونی تایید گردید. تزریق داخل صفاقی nsp4 باعث اسهال در نوزاد موش 5-4 روزه balb/c شد. بیماری اسهال در گروه هایی که آنتی بادی علیه پروتئین نوترکیب میمونی دریافت کرده بودند (گروه آزمون) به طور معنی داری در مقابل گروه کنترل که فقط به آن ها ویروس تجویز شده بود (کنترل مثبت) و سرم خرگوش ایمونیزه شده را دریافت نکرده بودند کاهش یافت (0.000(p<.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه بیان موفقیت آمیز طول کامل پروتئین نوترکیب nsp4 را در e.coli همراه با حفظ خواص آنتروتوکسینی در e.coli نشان می دهد که می تواند باعث القای اسهال در نوزاد موش شود. هم چنین این پروتئین به عنوان یک آنتی ژن جهت تشخیص آنتی بادی اختصاصی علیه nsp4 در سرم انسانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها