• اثر تنظیمی هورمون های استروئیدی تخمدانی بر تولید نیتریک اکساید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 513
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: نیتریک اکساید مولکولی است که در بسیاری از فرایندهای بیولوژیک بدن نقش دارد. عوامل مختلفی در تنظیم تولید نیتریک اکساید دخالت داشته و به نظر می رسد هورمون های جنسی استروئیدی هم اثر تنظیمی بر تولید آن داشته باشند، این مطالعه به منظور تعیین اثر هورمون های پروژسترون و استروژن بر میزان تولید نیتریک اکساید در موش های صحرایی فاقد تخمدان انجام گردید.

    مواد و روش ها: تعداد 120 سر موش صحرایی ماده بصورت دو طرفه اوراکتومی شده و 14 روز پس از عمل جراحی، به سه گروه تقسیم شدند: گروه پروژسترون که هورمون پروژسترون را به میزان 125 میلی گرم بر کیلوگرم بصورت زیر جلدی دریافت کردند، گروه استروژن که داروی استرادیول بنزوات را به میزان 10میکروگرم بر کیلوگرم بصورت زیرجلدی دریافت نمودند و گروه پروژسترون- استروژن که هر دو هورمون با مقادیر فوق به آن ها تزریق گردید، علاوه بر این هورمون ها در هر گروه از پیش ساز نتیریک اکساید (ال- آرژینین) به میزان 100 میلی گرم بر کیلوگرم بصورت داخلی صفاقی، هم چنین مهار کننده رقابتی آنزیم مولد نیتریک اکساید (ال – نیم) با دوز 60 میلی گرم بر کیلوگرم بصورت داخل صفاقی و حلال داروها (گروه کنترل) استفاده شد. 6 ساعت پس از تیمار حیوانات، از آن ها خون گیری به عمل آمد و سپس نیتریت- نیترات (از متابولیت های پایدار نیتریک اکساید) سرم نمونه ها با روش شیمیایی گریس مورد اندازه گیری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که تجویز پروژسترون سطح نیتریت- نیترات سرم را کاهش داد که این اثر توسط ال- آرژینین معکوس گردید. برعکس، استرادیول موجب افزایش سطح نیتریت-نیترات سرم شد که ال- نیم این اثر را مهار کرد. تجویز توام این دو هورمون تغییر مهمی را در میزان نیتریت - نیترات سرم ایجاد نکرد.

    نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد که هورمون های جنسی زنانه در تنظیم تولید نیتریک اکساید نقش داشته وممکن است برخی از اثرات این هورمون هادر بافت های هدف از طریق سیستم نیتریک اکساید وساطت شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها