• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 476
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: عصب عضلانی- جلدی (6c-5c) در حالت آناتومیک شاخه ای از طناب خارجی شبکه بازویی است. رشته های حرکت عصب، عضلات بازو را عصب دهی می نماید. این عصب عضله کوراکوبراکیالیس را در بازو سوراخ کرده و بین دو عضله بازویی و دو سربازویی قرار می گیرد. در محل ناودان بی سیپتال خارجی، سطحی گردیده و به عنوان عصب جلدی خارجی ساعد نزول می کند. در اینجا ما یک مورد نادر از واریاسیون عصب عضلانی- جلدی را گزارش کردیم.

    معرفی مورد: در طی تشریح اندام فوقانی چپ یک جسد مرد حدوداً 50 ساله، در سالن تشریح دانشکده پزشکی رفسنجان یک واریاسیون آناتومیک نادر عصب عضلانی- جلدی را یافتیم. وزن بین 65 تا 75 کیلوگرم و قد 175 سانتی متر از مشخصات این جسد بود. واریاسیون های زیر بعد از تشریح نواحی زیر بغل و بازوی چپ مشاهده شد: 1-عصب عضلانی- جلدی از ریشه خارجی عصب مدین جدا شده بود. 2-عضله کوراکوبراکیالیس توسط یک شاخه از طناب خارجی شبکه بازویی عصب دهی می شد. 3- عصب عضلانی- جلدی عضله مذکور را سوراخ نکرده، بلکه از بین عضلات بازویی و دو سر بازویی عبور می کرد. سپس این عصب پس از سطحی شدن در محاذات ناودان بی سیپتال خارجی بعنوان عصب جلدی- خارجی ساعددر می آمد. بنابراین در ثلث فوقانی بازو مجاورت نزدیکی با شریان بازویی و عصب مدین داشت.

    نتیجه گیری: از آن جا که در ثلث فوقانی بازو عصب عضلانی- جلدی از مجاورات خارجی شریان بازویی و عصب مدین می باشد، بنابراین در اعمال جراحی مانند جراحی های اطراف شریان بازویی این مجاورت آناتومیکی اهمیت خواهد داشت. واریاسیون شرح داده شده عصب عضلانی- جلدی نادر می باشد. از آن جا که شناخت این قبیل واریاسیون ها برای جراحان مهم بوده، لذا مطالعات بیشتری به منظور تعیین شیوع و پراکندگی این واریاسیون در جمعیت لازم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها