• بررسی وقوع آنگاژمان سر جنین در شروع فاز فعال با نتایج زایمان در زنان نخست زا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 894
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از مراحل زایمان آنگاژمان سر جنین است که به معنای عبور بزرگ ترین قطر عرضی سرم جنین از دهانه لگن می باشد. در مورد زمان وقوع آنگاژمان در منابع مختلف زمان های متفاوتی ذکر شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که با هدف تعیین رابطه وقوع آنگاژمان سر جنین در شروع فاز فعال با نتایج زایمان در زنان نخست زا انجام شده است.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 471 خانم نخست حامله انجام شده است. نمونه های پژوهش شامل زنان مراجعه کننده با قد 145 سانتی متر و بیشتر، حاملگی 42-37 هفته و تک قلو، نمایش سر، شروع خود بخودی انقباضات رحمی، دیلاتاسیون کمتر از 4 سانتی متر و بدون عوارض بارداری بوده اند. از میان این افراد 85 نفر در گوره آنگاژه شده و 386 نفر در گروه آنگاژه نشده در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج بارداری در دو گروه ثبت شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات به دست آمده از آزمون های آماری تی و مجذور کای استفاده شده است.

    یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که به طور معنی داری طول مدت فاز فعال (0.001p<)، مرحله دوم زایمان (0.001p<) و میزان نیاز به اکسی توسین در گروه آنگاژه نشده (0.04(p<، بیشتر از گروه آنگاژه شده می باشد. با این وجود، نوع زایمان، طول مرحله سوم زایمان، آپگار دقیقه اول و پنجم در دو گروه تفاوت معنی داری ندارند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که عدم آنگاژمان هر چند طول مدت زایمان را افزایش می دهد ولی باعث افزایش عوارض زایمانی ( از جمله افزایش میزان سزارین، زجر جنینی و آپگار پایین نوزاد) نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها