• میزان شیوع کم خونی در زنان 15 تا 45 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بم در سال 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 386
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کم خونی یکی از مشکلات شایع و مخاطره آمیز زنان در سنین باروری است که شیوع آن در جوامع مختلف تفاوت های زیادی دارد. برای تدوین سیاست های مناسب جهت پیشگیری و درمان کم خونی داشتن اطلاعات لازم در خصوص جوامع مختلف ضروری است.

    مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی است که در آن 250 خانم 45-15 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری بم مورد بررسی قرار گرفتند و ضمن تکمیل پرسش نامه مشخصات دموگرافیک، برخی عوامل خونی که به عنوان شاخص کم خونی مطرح می باشند در آزمایشگاه اندازه گیری شدند. از آزمون های آنالیز واریانس، کای دو و فیشر جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 28.5 سال، میانگین تعداد حاملگی آنان 2.99 و میانگین تعداد فرزندان آنان 2.84 بود. با در نظر گرفتن ملاک هموگلوبین کمتر از 12 گرم در دسی لیتر، این پژوهش نشان داد که میزان شیوع کم خونی در بین زنان مورد بررسی 10% می باشد، که این میزان با تعداد حاملگی و تعداد فرزندان همبستگی معنی دار آماری دارد. علاوه بر این میانگین هموگلوبین زنان باردار 12.68 گرم در دسی لیتر و این میزان در زنان غیرباردار 13.27گرم در دسی لیتر می باشد.

    نتیجه گیری: با توجه به این نتایج توصیه می گردد، به مسئله کم خونی در زنانی که بارداری های متعدد داشته اند توجه ویژه ای معطوف گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها