• مقایسه آزمایشگاهی ریز نشت سوراخ شدگی فورکاری دندان های مولر انسان متعاقب استفاده از دو ماده mta ایرانی (root mta) و خارجی (pro root mta)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 589
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از معضلات مهم در درمان های دندانپزشکی مهر و موم کردن فورکای ریشه دندان می باشد. درمان سوراخ شدگی شامل مهر و موم نمودن ناحیه سوراخ شده یا حذف این ناحیه به روش جراحی است. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی مهر و موم کنندگی دو ماده (mta) mineral trioxide aggregate ایرانی (root mta) و خارجی (pro root) به صورت آزمایشگاهی بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی از 58 دندان آسیای بالا و پایین کشیده شده انسان استفاده گردید. دندان ها به 4 گروه آزمایشی 13 تایی و 2 گروه کنترل سه تایی تقسیم شدند. حفره دسترسی توسط فرز گرد (round) شماره 2الماسی آماده گردید و محل انشعاب ریشه ها توسط یک فرز استوانه ای شماره 2 الماسی سوارخ شد. بعد از این مرحله ناحیه توسط mta ایرانی و mta خارجی ترمیم گردید. تمام دندان ها به مدت 72 ساعت در انکوباتور قرار گرفتند. سپس سطوح خارجی دندان به جز ناحیه سوراخ شدگی در بین ریشه ها توسط 2 لایه لاک ناخن پوشیده شده و ناحیه تاجی نیز توسط آمالگام پر گردید. کلیه دندان ها پس از خشک شدن لاک ناخن به مدت 12 ساعت در رنگ فوشین 2% قرار داده شده و دندان ها پس از خروج از رنگ در قطع مزیودیستالی توسط دیسک با ضخامت 0.72 میلی متر برش داده شدو توسط استریومیکروسکوپ با درشت نمایی 20× توسط دو متخصص اندودنتیکس مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از روش آماری t-test و anova نتایج مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که mta خارجی میزان نفوذ رنگ کمتری نسبت به mta ساخت ایران دارد و این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (0.025(p=.

    نتیجه گیری: استفاده از mta ساخت داخل نمی تواند قبل از بهبود کیفیت آن جایگزین مناسبی برای mta ساخت خارج باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها