• مقایسه اندازه لوله تراشه به کار رفته برای کودکان 14-1 سال با فرمول استاندارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 3160
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: لوله گذاری تراشه برای بسیاری از کودکان که تحت بی هوشی عمومی قرار می گیرند انجام می شود. انتخاب قطر مناسب لوله تراشه عوارض ناشی از لوله گذاری تراشه را کاهش می دهد. در این مطالعه اندازه لوله تراشه مناسب برای کودکان طبق فرمول استاندارد با انداز ه لوله تراشه به کار رفته مقایسه شده است.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 245 کودک 1 تا 14 ساله که در اتاق عمل بیمارستان های علی بن ابی طالب (ع) و مرادی شهر رفسنجان تحت بی هوشی عمومی قرار گرفته و لوله گذاری تراشه برای آن ها انجام شد، صورت گرفت. کودکان به روش غیر احتمالی آسان انتخاب شده و قطر لوله تراشه به کار رفته با اندازه به دست آمده از فرمول cole مقایسه گردید.

    یافته ها: در این مطالعه اندازه لوله تراشه به کار رفته برای کودکان، از اندازه به دست آمده طبق فرمول برای همان سنین کوچک تر بود (0.0001(p= این اختلاف با افزایش سن کودکان بیشتر می شد. اختلاف قطر لوله تراشه به کار رفته در دختران و پسران معنی دار نبود. 81.2 درصد از لوله های تراشه استفاده شده کاف دار و 18.8 درصد بدون کاف بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، استفاده از فرمول cole، برای انتخاب اندازه لوله تراشه در کودکان مناسب نبوده و نیازمند تغییر است. می توان فرمول فوق را تعدیل کرده و بصورت 3.5+ (4÷سن) برای بیماران ایرانی با سن 14-1 سال پیشنهاد کرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها