• گزارش یک مورد میوپاتی حاد و رابدومیولیز پس از تزریق سوکسینیل کولین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 385
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سوکینیل کولین تنها شل کننده عضلانی دپلاریزان است که بیش از 50 سال به عنوان داروی انتخابی در مواد اورژانس و مواردی که نیاز به لوله گذاری سریع نای می باشد، استفاده می شود. برخی عوارض جانبی بالقوه به دنبال مصرف سوکسینیل کولین گزارش شده است. مطالعه حاضر یک مورد رابدومیولیز (rhandomyolysis) و میوپاتی (myopathy) به دنبال تجویز سوکسینیل کولین را گزارش نموده است.

    شرح مورد: بیمار خانمی 30 ساله است که فروردین ماه سال 1387 در زایشگاه نیک نفس رفسنجان جهت عمل جراحی سزارین، تحت بیهوشی عمومی قرار گرفت. در پایان عمل پس از قطع داروها و تجویز ریورس، بیمار شروع به تنفس نمود ولی قادر به بالا آوردن سر نبود. علی رغم تجویز ریورس دوم، تنفس وی هم چنان مختل بود. دمای بدن بیمار در ناحیه زیر بغل به تدریج افزایش یافت و به 37.9 درجه سانتی گراد رسید و رنگ ادرار قهوه ای شد. درمان با دانترولن آغاز گردید و به بخش مراقبت های ویژه انتقال یافت. به علت ضعف ماهیچه های تنفسی، مجدداً برای وی لوله داخل نای گذاشته شد و اکسیژنرسانی توسط ونتیلاتور آغاز گردید. پس از 7 روز بیمار از ونتیلاتور جدا و سه روز بعد ترخیص گردید.

    نتیجه گیری: متخصصان بیهوشی هنگام استفاده از سوکسینیل کولین باید جهت مقابله با عوارض بالقوه آن آمادگی داشته باشند.در نظر گرفتن شل کننده عضلانی غیر دپلاریزان سریع الاثر در جلوگیری از بروز این عوارض مفید خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها