• تاثیر حرکت درمانی بر افسردگی زنان سالمند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 636
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: امروزه افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی و معضل عمومی زندگی بشر است. در ایران افسردگی، 35الی 45 درصد بیماری های روانی را تشکیل می دهد که متاسفانه این رقم روز به روز سیر صعودی را می پیماید و لازم است که راه ها و روش های نوینی برای معالجه و پیشگیری از این معضل بهداشت روانی ارائه گردد. هدف این پژوهش تعیین اثر حرکت درمانی بر میزان افسردگی در زنان سالمند مقیم مرکز سالمندان طوس مشهد بوده است.

    مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 30 زن سالمند 75-60 ساله که به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند، انجام شد. این افراد به مدت 30جلسه 45-30 دقیقه ای با حضور پژوهشگر، برنامه حرکت درمانی را اجرا کردند. برای تعیین میزان افسردگی از آزمون افسردگی بک (beck) استفاده گردید و اطلاعات فردی مورد نیاز از طریق یک پرسش نامه جمع آوری شد. نمونه های پژوهش در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه حرکت درمانی از نظر میزان افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین میزان افسردگی قبل از به کارگیری حرکت درمانی20.87 و بعد از آن 16.40 بود و نتایج این پژوهش نشان داد که حرکت درمانی موجب کاهش میزان افسردگی در زنان سالمند می گردد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که این برنامه مداخله ای توانسته است میزان افسردگی زنان سالمند مقیم در آسایشگاه سالمندان را کاهش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها