• روش های پیشگیری از بارداری در بارداری های ناخواسته

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 506
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: حاملگی ناخواسته مشکلی جهانی می باشد که بر زندگی زنان، خانواده آن ها و در نهایت اجتماع تأثیرگذار است. هدف از پژوهش حاضر تعیین فراوانی و نحوه ی استفاده از روش های پیشگیری از بارداری در خانم ها با حاملگی ناخواسته ی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال 1385 بوده است.

    روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 900 نفر از مراجعین با حاملگی ناخواسته به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال 1385 صورت گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری  spssو به کارگیری آمار توصیفی، آزمون های کای اسکویر و تی تست تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: بر اساس یافته ها، 93.9% از واحدهای پژوهش از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کرده اند. شایعترین روش های مورد استفاده به ترتیب شامل روش های هورمونی 38.1%، طبیعی 31.9%، کاندوم 19.8%، شیردهی 4.4%، iud 3.6%، اورژانسی 1.9% و ریتمیک 0.4% بوده اند. مهم ترین موارد منجر به شکست در استفاده از روش های پیشگیری از بارداری از دیدگاه واحدهای پژوهش شامل استفاده نامنظم و نادرست در استفاده کنندگان از روش های هورمونی و کاندوم، عدم کنترل در استفاده کنندگان از iud و اشتباه در محاسبه تاریخ در روش ریتمیک بوده است.

    نتیجه گیری: اکثر واحدهای پژوهش ضمن محافظت از بارداری، بارداری های ناخواسته را تجربه کرده بودند .لزوم آموزش های بیشتر در خصوص استفاده مناسب از روش های پیشگیری از بارداری احساس می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها