• نگرش والدین کرمانی نسبت به آموزش جنسی در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 369
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: جنسیت عاملی است که تحت تأثیر قوانین و هنجارهای فرهنگی قرار دارد و این قوانین و هنجارها تعیین کننده رفتارهای قابل قبول در هر فرهنگ می باشند، گوناگونی فرهنگ ها در جهان تنوع، قابل توجهی از هنجارهای جنسی و هم چنین طیف وسیعی از ارزش ها و اعتقادات را به وجود آورده است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به منظور تعیین نگرش والدین ساکن در شهر کرمان نسبت به آموزش جنسی و نظرات آنان در مورد نکات مورد لزوم در آموزش جنسی نوجوانان صورت گرفت. تعداد نمونه مورد مطالعه 554 نفر (275 زوج) بودند. نمونه گیری به صورت خوشه ای و از مناطق 5 گانه شهر کرمان به صورت تصادفی صورت گرفت. در صورتی که به مورد تک والدین برخورد می شد از نمونه حذف می گردید. در این پژوهش جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر- ساخته که روایی محتوا و پایایی ثبات درونی آن مورد تأیید قرار گرفته بود استفاده گردید. داده های تحقیق توسط نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های anova، مربع کای و فیشر و توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد در مقاسیه نمرات، نمره کل نگرش و هر کدام از زوجین فقط در موارد" بهتر است به طریقی که شده فکر نوجوانان را از امور جنسی دور کرد " و " آموزش احترام به حقوق نوجوانان " تفاوت معنی داری نشان داد. همچنان میانگین و انحراف معیار نمره نگرش در مردان 5.9±42.57 و زنان 9.56±43.71 که به ترتیب 53.2 و 54.6 در صد نمره کل نگرش را تشکیل می داد. در مورد نظرات والدین در زمینه نکات مورد لزوم در آموزش جنسی به نوجوانان کمترین میزان آموزش را هر گروه برای مواردی برگزیدندکه مربوط به آموزش نکات مورد لزوم به جنس مخالف بود. گرچه میانگین نمره نگرش تفاوت معنی دارای را نشان داد اما این تفاوت بسیار اندک و درمجموع نمره نگرش هر دو گروه والد پایین می باشد، به طوری که درصد کسب نمره نگرش در هر دوگروه کمی بیش از 50 درصد می باشد که نشان می دهد والدین نسبت به آموزش جنسی به نوجوانان نگرش مثبتی ندارند و هم چنین در مقایسه نظرات والدین در مورد نکات مورد لزوم در آموزش جنسی به نوجوانان در هر دو والد نتیجه یکسان بود و اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. در مورد بیشترین مواردی که هردو والد آموزش کامل آن را در آموزش جنسی به نوجوانان مورد تأکید قرار دادند نتایج یکسان بود.

    نتیجه گیرِی: با توجه به نتایج پژوهش و با توجه به این مطلب که سازمان بهداشت جهانی بر سلامت جنسی تأکید زیادی دارد باید به نحو مقتضی سطح اطلاعات و نگرش جامعه را نسبت به آموزش مسائل جنسی با لا برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها