• مقایسه دو روش دیسک دیفیوژن آگار با دیسک های ایرانی و خارجی در تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی سویه های اشرشیا کلی جدا شده از کودکان مبتلا به عفونت ادراری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 636
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونت های دوران کودکی است و اشرشیاکلی مهم ترین علت ایجاد عفونت های ادارای می باشد. ازآنجا که روش دیسک دیفیوژن آگار یک روش رایج و کم هزینه در اندازه گیری حساسیت ضد میکروبی می باشد و همچنین با توجه به افزایش موارد مقاومت گزارش شده به آنتی بیوتیک های مختلف در درمان عفونت ادراری کودکان، در این مطالعه بر آن شدیم تا مقایسه ای بین دو روش دیسک دیفیوژن آگار با دیسک های ایرانی (پادتن طب) و انگلیسی (mast) در تعیین حساسیت سویه های اشرشیاکلی جدا شده از عفونت ادراری کودکان داشته باشیم.

    روش کار: این مطالعه توصیفی -مقطعی طی سال های 1388-1387 در بیمارستان بعثت همدان بر روی 100 کودک مبتلا به عفونت ادراری که دارای کشت مثبت ادرار با باکتری اشرشیاکلی بودند انجام گرفت. آنتی بیوگرام با دیسکهای ایرانی و انگلیسی با آنتی بیوتیک های کوتریموکسازول، آمیکاسین، سفتریاکسون، نالید یکسیک اسید، سفیکسیم و نیتروفورانتوئین با روش کربی بائرانجام شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری مک نمار تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: کمترین حساسیت آنتی بیوتیکی در هردو روش دیسک دیفیوژن مربوط به کوتریموکسازول (دیسک ایرانی 23%و دیسک انگلیسی 26%)و بیش ترین حساسیت آنتی بیوتیکی مربوط به نیتروفورانتویین می باشد، (دیسک ایرانی 86% و دیسک انگلیسی 97%). اختلاف حساسیت آنتی بیوتیکی دو نوع دیسک در موردآنتی بیوتیک های سفتریاکسون آمیکاسین سفیکسیم و نیتروفورانتوئین معنی دار می باشد اما این تفاوت در مورد کوتریموکسازول ونالیدیکسیک اسید معنی دار نیست.

    نتیجه نهایی: با توجه به همخوانی بیشتر نتایج حاصل از تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی دیسک های خارجی مطالعه حاضر با مطالعات قبلی توصیه می گردد که کیفیت دیسک های ایرانی در تولید افزایش یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها