• اثر مغز بادام بر لیپیدها و لیپوپروتئین های خون بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 620
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: افزایش لیپیدهای خون از جمله عوامل مهم خطرساز در بروز آترو اسکلروز و بیماری های قلبی- عروقی است .مغزها از جمله مغز بادام غنی از لیپیدهای غیراشباع وعوامل آنتی اکسیدان بوده و برخی از گزارشات حاکی از ا ثر حفاظتی آن ها بر سیستم قلب و عروق می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر مغز بادام بر لیپیدها و لیپوپروتئین های خون بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی به روش قبل و بعد می باشد که بر روی 30 مرد داوطلب انجام شد. افراد مورد مطالعه روزانه 60 گرم مغز بادام به مدت چهار هفته مصرف نمودند .قبل و بعد از مصرف بادام میزان لیپید ها، لیپوپروتئین ها، آپولیپوپروتئین ها و لیپوپروتئین (a) خون آن ها اندازه گیری شد.

    نتایج: مغز بادام به صورت معنی داری (0.001p<) باعث کاهش کلسترول سرم خون به میزان 36.1 میلی گرم بر دسی لیتر، تریگلیسرید به میزان 45.94 میلی گرم بر دسی لیتر، -ldl کلسترول به میزان 28.68 میلی گرم بر دسی لیتر و افزایش –hdl کلسترول به میزان 10.64 میلی گرم بر دسی لیتر گردید .مغز بادام موجب کاهش لیپوپروتئین (a) سرم خون به میزان 2.11 میلی گرم بر دسی لیتر، آپولیپوپروتئین b100 به 8.93 میلی گرم بر دسی لیتر و افزایش آپولیپوپروتئین a1 به میزان 1.74 میلی گرم بر دسی لیتر شد، ولی از لحاظ آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: مصرف مداوم مغز بادام وضعیت لیپیدهای خطر ساز خون را بهبود بخشیده و ممکن است در فرآیند آترو اسکلروز و بروز بیماریهای قلبی - عروقی نقش پیشگیری کننده داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که از مغز بادام روزانه به مقدار حداقل 60 گرم در درمان بیماران هیپرلیپیدمیک استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها