• مشکلات تشخیصی و درمانی کودکان مبتلا به آمفیزم لوبارمادرزادی مراجعه کننده به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، 1383-1373

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 784
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آمفیزم لوبار مادرزادی از موارد نادر بیماری های تنفسی کودکان و نوزادان است که باعث بوجود آمدن علائم حاد و گاهی خطرناک و کشنده می شود و در اکثر موارد تصمیم گیری تشخیصی و درمانی را با مشکل مواجه می کند. هدف این مطالعه بررسی مشکلات و تشخیص در این گونه بیماران می باشد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، شش بیمار با تشخیص آمفیزم مادرزادی در طی سال های 1373 لغایت خردادماه 1383 مورد مطالعه قرار گرفتند. تست های تشخیص گازهای خونی، عکس ساده قفسه سینه و ریه، سی تی اسکن قفسه سینه و برونکوسکوپی انجام شد. در 5 بیمار لوبکتومی انجام شد. اطلاعات مربوط به هر مورد در حین پذیرش، درمان و پس از ترخیص به مدت یکسال جمع آوری گردید.

    نتایج: در معاینه فیزیکی تمام بیماران شیفت تراشه و مدیاستن به طرف مقابل و کم شدن صدای تنفسی ریه درگیر شده و افزایش صدای رزونانس در دق وجود داشت. لوب درگیر شده در 3 بیمار لوب فوقانی سمت چپ و در یک بیمار لوب تحتانی سمت راست و در 2 بیمار لوب میانی سمت راست بود. عکس ساده ریه پرهوایی لوب درگیر شده ریه و فتق آن به طرف مقابل را در تمام بیماران نشان داد. هم چنین شیفت مدیاستن و آتلکتازی لوب مجاور در تمام بیماران در عکس ساده ریه مشخص شد. سی تی اسکن قفسه سینه در دو بیمار با تاکی پنه انجام شد که تشخیص را قطعی کرد.

    نتیجه گیری: در هر نوزاد و شیرخواری با تنگی نفس، آمفیزم لوبار مادرزادی را باید مدنظر قرار داد. اکثر موارد عکس ساده قفسه سینه برای تشخیص کافی می باشد، البته پنوموتوراکس، پنوموتوراکس فشاری و پرهوایی ریه بدنبال آسپیراسیون جسم خارجی به عنوان تشخیص افتراقی در نظر گرفته می شوند. هر چه علائم بالینی بدتر و شروع آن در نوزادی و سنین پائین تر باشد، اندیکاسیون جراحی بیشتر می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها