• بررسی رفتارهای جنسی در زنان باردار و برخی عوامل مرتبط با آن، بابل 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 474
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بارداری یک واقعه طبیعی در زندگی زن است، که تغییرات عمیق جسمانی، روانی و رفتاری را در ابعاد مختلف در بر می گیرد. آثار بارداری بر روی رفتار جنسی در زن متفاوت است. از نظر جنسی بعضی از زنان انگیزه جنسی بیشتری احساس می کنند ولی بعضی از آن ها با کاهش یا حتی فقدان تمایلات جنسی مواجه می شوند که می تواند به ایجاد تنش در روابط زناشویی منجر شود. این مطالعه به منظور بررسی رفتارهای جنسی در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز مختلف بهداشتی درمانی بابل و برخی عوامل مرتبط با آن انجام گردید.

    روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی بوده است که بر روی 140 زن باردار مراجعه کننده به مراکز مختلف بهداشتی درمانی شهر بابل ( 1383) انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون کای اسکوئر بوده است.

    نتایج: نتایج نشان می دهد که بیشتر زنان باردار دچار کاهش میل جنسی (59.6%) و کاهش میزان مقاربت جنسی (72.1%) در زمان بارداری بودند. 37.7% زنان باردار دارای مقاربت دردناک بودند. اکثریت زنان باردار (66.4%) مخالف ادامه روند مقاربت جنسی در زمان بارداری مشابه زمان غیربارداری بودند. 14% موافق افزایش مقاربت جنسی در زمان بارداری به خاطر باز شدن کانال زایمانی و زایمان راحت بودند. بین متغیرهایی نظیر میل جنسی در زمان بارداری و یا شغل زن، تعداد مقاربت در بارداری، میزان مقاربت در بارداری، درد زمان مقاربت جنسی و میزان مقاربت جنسی در زمان بارداری با وضعیت اقتصادی، تعداد بارداری، تعداد زایمان با تحصیلات زن، تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (0.05(p<.

    نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت جنسی در زمان بارداری، ضرورت خدمات مشاور های و حضور افراد آگاه به مسائل رفتارهای جنسی در دوران بارداری در کنار مراکز درمانی اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها