• اتیولوژی و اپیدمیولوژی تب و تشنج در کودکان بستری شده در بیمارستان کودکان بندرعباس در سال 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 428
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تب و تشنج شایعترین نوع تشنج در دوران کودکی است و دارای پیش آگهی خوبی بوده و با گذشت زمان و بدون درمان خاصی بهبود می یابد. این بیماری ممکن است در نتیجه یک بیماری حاد عفونی نظیر سپسیس یا مننژیت ایجاد شود. بنابراین بررسی علل تب و رد نمودن عفونت سیستم عصبی مرکزی در این بیماران بسیار ضروری می باشد. هدف این مطالعه بررسی فاکتورهای اپیدمیولوژی و اتیولوژی این بیماری در بستری شدگان بیمارستان کودکان بندرعباس می باشد.

    روش کار: مطالعه بصورت توصیفی مقطعی با بررسی پرونده های کلیه بیمارانی که با تشخیص تب و تشنج از اول فروردین لغایت اسفند 1380 بستری شده اند، می باشد. اطلاعات دموگرافیک و بالینی از کلیه موارد اخذ و نتایج با استفاده از نرم افزار epinfoمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: از کل 6768 بیمار بستری شده طی سال 1380، 181 مورد تب و تشنج بوده که 2.67% موارد بستری شدگان را به خود اختصاص داده است. محدوده سنی بیماران بین 4 تا 96 ماهگی (میانگین سنی 27 ماه( می باشد. 61.3% پسر و 38.7% دختر 83.4% نوع تشنج ساده و 16.6% نوع کمپلکس بوده است. شایع ترین علت که منجر به تب و تشنج شده، گاستروانتریت با 34% و عفونت حاد گوش میانی 8.3% می باشند. در این مطالعه عفونت اگزانتوم سوبیتوم گزارش نشده است.

    نتیجه گیری: اتیولوژی تب و تشنج ممکن است در نقاط مختلف جهان و در نژادهای مختلف متفاوت باشد. با توجه به شیوع بالای همراهی تب و تشنج و بیماری های اسهالی که در این مطالعه نشان داده شده، بایستی توجه بیشتری به وضعیت بهداشتی آب و تغذیه و کنترل بیماری های اسهالی نمود تا به این طریق بتوانیم شیوع تب و تشنج ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها