• بررسی تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده آرایشگران مرد شهر بابل در رابطه با بیماری هپاتیت b در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 407
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: هپاتیت ها شایع ترین بیماری کبد هستند. بعد از سل و مالاریا هپاتیت شایع ترین بیماری واگیر در دنیا است. در حدود 350 میلیون نفر در دنیا ناقل مزمن هپاتیت b می باشند و 3% مردم ایران ناقل این ویروس هستند (حدود 2500000 نفر). مهم ترین عامل هپاتیت مزمن، نارسایی کبد و سرطان کبد در ایران هپاتیت  bاست. میزان شیوع هپاتیت  bدر آرایشگران نسبت به گروه های دیگر بیشتر است و اولین اقدام عمومی جهت پیشگیری از هپاتیت bآموزش عمومی مردم و بویژه گروه های در معرض خطر است. لذا هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده آرایشگران مرد شهر بابل است.

    روش کار: پژوهش حاضر از نوع مداخل های نیمه تجربی است که در آن تعداد 80 نفر از آرایشگران مرد شهر بابل به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با مصاحبه حضوری و مشاهده بود. پرسشنامه شامل چهار بخش بود قسمت اول مربوط به مشخصات فردی، قسمت دوم سؤالات مربوط به آگاهی، قسمت سوم سؤالات مربوط به نگرش و بخش چهارم مربوط به اقدامات پیشگیر یکننده بیماری هپاتیت bمی باشد. مصاحبه و مشاهده در دو مرحله، قبل و بعد از برنامه آموزش بهداشت انجام شد.

    نتایج: یافته ها نشان داد که آگاهی خوب در قبل از آموزش 32.5% بوده و در بعد آموزش به 93.8% افزایش یافته و نگرش مثبت از 81% به 100% و رفتارهای بهداشتی خوب از 7.5% به 18.8% افزایش یافت. بطور کلی بین میانگین آگاهی، نگرش و رفتارهای بهداشتی در قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی دار مشاهده شد (0.000=(p.

    نتیجه گیری: نتایج این پژوهش دلالت می کند که آموزش در ارتقاء سطح آگاهی، نگرش و رفتارهای بهداشتی آرایشگران درباره هپاتیت b نقش مؤثر داشته است و لذا توصیه می شود کلاس های بازآموزی و برنامه آموزش مداوم برای آرایشگران در مورد بیماری های واگیردار به ویژه هپاتیت b توسط کارکنان بهداشتی در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها