• بررسی خصوصیات و نتایج درمان صرع واکنشی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 417
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: صرع واکنشی وضعیتی است که در آن تشنجات به طور معمول توسط یک محرک خارجی، یا به ندرت توسط یک فرایند ذهنی درونی، برانگیخته می شود. افراد مبتلا به صرع واکنشی فقط در پاسخ به محرک خاصی دچار تشنج شده و تشنج خود به خودی ندارند. این مطالعه با هدف بررسی خصوصیات و نتایج درمان صرع واکنشی انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی در سال های 85- 1375 در بیماران مبتلا به صرع مراجعه کننده به درمانگاه خصوصی مغز و اعصاب دکتر نیکخواه انجام شده است. از بررسی پرونده 9676 بیمار 33 نفر مبتلا به صرع واکنشی بودند که مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات فردی، نوع تشنج، محرک حمله، خصوصیات نوار مغزی و نوع و نتایج درمان در پرسشنامه جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.

    نتایج: از بین 33 بیمار، 15 نفر زن و 18 نفر مرد بوده اند (نسبت مرد به زن 1.2 می باشد). 21 نفر (63.6%) در اثر محرک بینایی، 4 نفر (12%) در هنگام جویدن، 3 نفر (9%) در حین ادرار کردن، 3 نفر (9%) درحین محاسبه ریاضی، یک نفر (3%) درحال بازی شطرنج و یک نفر (3%) حین حمام با آب گرم دچار تشنج شده اند. سی تی اسکن مغز در تمام بیماران مورد مطالعه طبیعی بود. در صرع با محرک بینایی ابتدا توصیه به حذف و دوری از عامل محرک گردید، که فقط 6 مورد بدین روش کنترل شدند و در سایرمواردبد لیل عدم امکان حذف عامل محرک، درمان با داروی ضد صرع شروع شد. در مجموع حملات تشنجی در 90 درصد بیماران مبتلا به صرع واکنشی با داروی والپروات سدیم کنترل گردید.

    نتیجه گیری: اگر شرح حال تشنجات در پاسخ به محرک های خاص گزارش گردد، پزشک باید به جزئیات هرچه بیشتری در خصوص ماهیت محرک های برانگیزاننده، توجه کند. درمان شامل حذف و پیشگیری محرک های خاص و درمان دارویی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها