• بررسی وضعیت استناد به منابع اینترنتی در مقالات مجلات علمی- پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال های 81-1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 403
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: وب به عنوان یک انقلاب در ارتباطات دانشگاهی و پژوهشی، شیوه ی مبادله ی اطلاعات پژوهشگران را دچار دگرگونی کرده است. منابع مورد استفاده ی پژوهشگر، اطلاعات موثقی را برای پژوهش های آینده فراهم می آورد و رفتار اطلاع یابی پژوهشگران را در قالب استناد به عنوان یک شاخص برای میزان استفاده از منابع اطلاعاتی نشان می دهد. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت استناد به منابع اینترنتی در مقالات مجلات علمی- پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال های 1379 تا 1381 بوده است.

     روش بررسی: این پژوهش کاربردی و نوع مطالعه ی آن توصیفی است به طوری که اطلاعات کتاب شناسی 3723 مقاله ی مجلات دانشگاه های علوم پزشکی کشور مربوط به سال های 1379 تا 1381 از نظر نوع منابع استناد شده و وضعیت مستندات اینترنتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و سوالات مربوط به هر مقاله از نظر تعداد استناد به کتاب، مجلات و منابع اینترنتی، دانشگاه مربوطه و نام مجله، در چک لیستی مشخص شد و روایی آن توسط استادان رشته مورد تایید قرار گرفت، سپس با نرم افزار excel داده ها تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که در مقالات مورد بررسی میزان استناد به منابع اینترنتی بسیار پایین بوده به طوری که تنها 0.1درصد استنادات متعلق به این نوع منابع بود و در طی سال های 1379-1381 میزان استناد به منابع اینترنتی سیری صعودی را نشان می داد به گونه ای که 29درصد مدارک مربوط به مکان یاب های جهانی مستند یافت شد و از نظر رعایت استاندارد vancouver در زمینه ی استناد به منابع اینترنتی 1.59 درصد استنادات اینترنتی با استاندارد مزبور مطابقت داشت.

    نتیجه گیری: میزان استناد به اینترنت در مقالات مجلات دانشگاه های علوم پزشکی کشور بسیار پایین بوده و چیزی در حدود صفر می باشد لذا می توان نتیجه گرفت که پژوهشگران ما از اینترنت استفاده نمی کنند یا به اینترنت استناد نمی دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها