اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • ارایه راه حل و نرم افزار qeeg to mmpi، در جهت جایگزینی آزمون های مداد-کاغذی سنجش روان با نسخه مبتنی بر بایومارکر eeg کمی، مبتنی بر رویکرد شناختی، هوش مصنوعی و الگوریتم تکاملی، (مطالعه موردی: آزمون- 2-mmpi)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 657
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سنجش و اندازه گیری اختلال های روان با آزمون های مداد کاغذی همواره مشکلات خاص خود را داشته است. از جمله یادگیری سئوالات، بد جلوه دادن و یا خوب جلوه دادن و انکار بیماری و مشکلات دیگر از جمله مشکلات این روش شناسی می باشد. مطالعه حاضر با هدف پیشنهاد یک راه حل نرم افزاری مبتنی بر رویکرد شناختی، هوش مصنوعی و الگوریتم تکاملی، در جهت جایگزینی آزمون های مداد-کاغذی سنجش روان با استفاده از بایومارکر eeg کمی انجام پذیرفت. نتایج برای مقایسه به صورت موردی بر روی دو گروه بیمار (بایپولار در فاز مانیک) و سالم با استفاده از دو روش مداد-کاغذی و نسخه نرم افزار هوشمند برنامه نویسی شده qeeg to mmpi اجراو نتایج حاصل از نرم افزار- که پروفایل mmpi-2 کاربر را تنها از روی نوار مفزی کمی او بازسازی می کند -با نتایج حاصل از اجرای یک روش استاندارد بیرونی-نسخه مداد-کاغذی 2-mmpi- بر روی هر دو گروه سالم و بیمار در نرم افزار spss با روش های همبستگی و تی مستقل مورد مقایسه و گزارش قرار گرفت.

    مواد و روش ها: داده های نوار مغزی کمی حاصل از نرم افزار نوروگاید 3 -که قادر به ارائه نوار مغزی کمی در سه مونتاژ مشخص (19 کاناله) می باشد- به عنوان مجموعه داده ورودی این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. این مجموعه داده ها از طریق نقشه برداری مغزی ازدو گروه سی نفره بیمار بایپولار در فاز مانیک و دو گروه 30 نفر سالم به عنوان منبع تحلیل آماری در spss توسط روش های همبستگی و تی مستقل با تسهیم یک گروه سی نفره بیمار همزمان بعنوان گروه آموزش 4 شبکه عصی مصنوعی نرم افزار در حالت آموزش بیماری و یک گروه سی نفره سالم همزمان بعنوان گروه آموزش 5 شبکه عصی مصنوعی نرم افزار در حالت آموزش سلامت، به دست آمده است. برای آزمایش نرم افزار نیز ازیک گروه سی نفره دیگر بیمار بایپولار در فاز مانیک و یک گروه 30 نفر سالم به عنوان گروه اعتبار سنجی 6 هوش مصنوعی مورد ثبت نوار مغزی کمی قرار گرفتند که نتایج با روش های توسط روش های همبستگی و تی مستقل بصورت مقایسه ای آماری محاسبه شد. علاوه بر نوار مغزی، هر فرد پرسش نامه 2- mmpi را نیز پر کردند،

    یافته ها: شش فرضیه پژوهش آزمون شدند، نتایج تحلیل ها نشان داد نمرات اسکیل حاصل از نرم افزار همبستگی بالایی با نمرات اسکیل حاصل از پر کردن آزمون مداد کاغذی هم در درون گروه بیمار و هم در درون گروه سالم دارد. تفاوت میانگین بین نتایج گروه بیمار و سالم نیز در هر دو روش معنی دار شد. نتایج این پژوهش نشان داد که نیمرخ mmpi فرد بدون استفاده از پرسشنامه و تنها از روی نوار مغزی قابل شبیه سازی است و بنابراین می توان از این نرم افزار بعنوان جایگزین تست mmpi با سرعت و دقت بیشتر استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها