اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تاثیر القای ولع مصرف سیگار بر تصمیم گیری پرخطر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 699
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: در برخی از مطالعات گزارش شده است که افراد وابسته به سیگار، نسبت به سایرین تصمیمات مخاطره آمیز بیشتری می گیرند. با این وجود مطالعات اندکی به ارتباط ولع مصرف سیگار و تصمیم گیری افراد سیگاری پرداخته است.

    هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر القای ولع مصرف در افراد وابسته به نیکوتین بر نرخ تصمیم گیری پرخطر ایمن افراد صورت گرفته است.

    روش: بدین منظور از میان افرادی که پس از انتشار اطلاعیه دعوت به همکاری در پیام رسان تلگرام برای شرکت در پژوهش داوطمب شده بودند 30 مرد انتخاب و پس از همتاسازی به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جای گذاری شدند. نمره تصمیم گیری پرخطر به عنوان نمره پیش آزمون برای هر یک از دو گروه محاسبه شد، سپس به گروه آزمایش یک قطعه ویدئویی که در آن بازیگر به کشیدن سیگار مشغول بود و به گروه کنتر یک قطعه ویدئویی خنثی عرضه شد. پس از ارایه فیلم، به منظور انجام آزمون نهایی دوباره تکلیف تصمیم گیری پرخطر ارایه شد. به منظور گرد آوری داده ها ازپرسشنامه 82 گویه ای سلامت عمومی (28-ghq)، پرسشنامه وابستگی به سیگار فاگستروم (fts) و آزمون قمار آیوا استفاده شد. جهت اطمینان از ولع آور بودن قطعه ویدئویی، پیش از انجام آزمایش یک مطالعه مقدماتی صورت گرفت. این پژوهش از منظر روش شناسی، در دسته پژوهش های نیمه آزمایشی قرار می گیرد.

    یافته ها: برای تجزیه و تحمیل داده ها از آزمون تحمیل کواریانس استفاده شد. یافته های حاصل نشان می دهد که القای ولع مصرف در افراد وابسته به سیگار نرخ تصمیمات پرخطر را در آن ها افزایش می دهد (0.05(p<.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد علاوه بر مطالعاتی که اعتیاد فیزیولوژیک را با تصمیم گیری پرخطر مرتبط می داند، ولع مصرف به عنوان شاخصی از اعتیاد روانی نیز در افزایش تصمیم گیری پرخطر افراد تاثیرگذار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها