همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه ی کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توانایی حل مسئله در کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کم توان ذهنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/01/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/01/30
    • تعداد بازدید: 974
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی عملکرد کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان کم توان ذهنی در آزمون کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و حل مسئله انجام شد.

    روش شناسی: این پژوهش از نوع پس رویدادی می باشد که جامعه ی آماری در  آن 20 نفر کودک (پسر/دختر) مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا 6 تا 13 سال  و 20 نفر کودک (دختر/پسر) کم توان ذهنی 6 تا 11 سال به صورت نمونه گیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. ابزار مورد استفاده شامل نسخه ی رایانه ای آزمون برج لندن برای سنجش توانایی حل مسئله و آزمون گونوگو برای ارزیابی توانایی بازداری پاسخ بود. آزمون های آماری استفاده شده شامل شاخص های توصیفی در آزمون بازداری پاسخ و حل مسئله، و جهت بررسی فرضیه ی پژوهش از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد .

    یافته ها: یافته ها نشان داد بین متغیرهای بازداری پاسخ و حل مسئله در دو گروه اوتیسم و آموزش پذیر تفاوت وجود دارد و این تفاوت در کل متغیرها در دو گروه معنادار است.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده دانش آموزان اوتیسم با عملکرد بالا نسبت به گروه آموزش پذیر در کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و حل مسئله با احتمال 95./ . عملکرد بهتری دارند و این موضوع به نقش عامل هوش در کارکردهای اجرایی اشاره دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها