• تاثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد ویادداری تکلیف توالی حرکتی: شواهدی از دوره ای حساس یادگیری حرکتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 219
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: در مورد احتمال وجود دوره های حساس و این که آیا تجارت حرکتی و آموزش زود هنگام بر یادگیری توالی های جدید تاثیر دارد یا خیر اطلاعات اندکی مشخص شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد ویادداری تکلیف توالی حرکتی بوده است.

    روش کار: نمونه نهایی این تحقیق 36 آزمودنی (پسر) راست دست، با دامنه سنی 18 تا 27 سال، سالم از نظر سیستم عصبی، و بدون اختلال حرکتی بود که به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب در سه گروه 12 نفری مشتمل بر آموزش زودهنگام (12 نفر)، آموزش دیر هنگام (12 نفر) و گروه گواه (12 نفر) گمارده شدند. برای ارزیابی نمونه ها از آزمون های استاندارد و هم چنین نرم افزار تکلیف توالی حرکتی (srt) برای تولید و اجرای محرک های متوالی مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و یاددار) و 10 مرحله پاسخ به محرک های متوالی بود که طی آن ها نتایج عملکرد گروه ها با هم مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آمار توصیفی، آزمون شاپیرو و- ویلک، t همیشه و تحلیل واریانس یک راهه (anova) استفاده شده است.

     یافته ها: در مرحله اکتساب، در دو مولفه زمان و دقت پاسخ، در تمام بلوک های تمرینی بین گروه های آزمودنی تفاوت معناداری وجود داشت و این تفاوت به نفع گروه آموزش زودهنگام بوده و این گروه نسبت گروه های دیگر در طول انجام تکلیف توالی حرکتی عملکرد بهتری داشتند. بعد از گروه آموزش زودهنگام، به ترتیب گروه آموزش دیرهنگام و گروه گواه عملکرد بهتری داشتند. در آزمون یادداری نیز این تفاوت بین گروه ها مشهود بود و گروه آموزش زودهنگام سریع تر و دقیق تر از گروه های آموزش دیرهنگام و گروه گواه به محرک ها پاسخ دادند.

    نتیجه گیری: این یافته ها از این ایده حمایت می کند که احتمال دار د نوعی دوره حساس در دوران کودکی وجود داشته باشد که در آن با غنی تر کردن آموزش حرکتی از طریق تمرین و تجربه، بتوان بهبود عملکرد حرکتی را در مراحل بعدی زندگی تقویت کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها