• تاثیر 12 هفته تمرینات اصلاحی اومینوف بر ناهنجاری اسکولیوز پسران نوجوان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 768
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اسکولیوز ناهنجاری است که باعث انحراف و چرخش ستون فقرات و تمامی سیستم های اسکلتی، عضلانی و عصبی را درگیر می کند و در نهایت بر روی بیومکانیک ساختار و حرکات بدن تاثیر می گذارد. رویکردهای مختلفی در اصلاح این ناهنجاری وجود دارد. در همین راستا، اخیرا رویکرد اومینوف مدعی اثربخش مطلوب این رویکرد در اصلاح ناهنجاری های اسکلتی- عضلاتی از جمله اسکولیوز است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر برنامه تمرینی اومینوف بر میزان قوس ناهنجاری اسکولیوز پسران 10 تا 14 سال بود.

     روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون روی 28 پسر نوجوان مبتلا به ناهنجاری اسکولیوز با میانگین وزن 33.72±44.8 کیلوگرم و قد 46±143.12 سانتی متر بود که به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تمرین تقسیم شدند. برنامه تمرینی گروه اومینوف به مدت 12 هفته به عنوان متغییر مستقل و درجه اسکولیوز که به روش فتوگرامتری اندازه گیری شد، به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شد.

     یافته ها: نتایج حاصل از آزمون t همبسته حاکی از تفاوت معنادار (0.05 p≤) بین پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی و عدم تفاوت معنادار (0.05 p≥) پیش و پس آزمون گروه کنترل بود. هم چنین از آزمون t مستقل برای مقایسه بین دو گروه استفاده شد که با بررسی نتایج آن، تفاوت معنادار (0.05 p≤) بین گروه کنترل و تجربی قابل مشاهده است.

     نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیقات حاضر به نظر می رسد به دلیل ماهیت کشتی تمرینات اومینوف، عضلات کوتاه شده ی قسمت تعقر اسکولیوز تحت کشش و هم چنین با حفظ حالت صحیح به تقویت عضلات ضعیف شده ناحیه تحدب، پرداخته شده است که متعاقب آن کاهش درجه اسکولیوز مشاهده می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از تمرینات اومینوف در جهت اصلاح اسکولیوز استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها