• تاثیر بلندمدت تمرین مقاومتی در دو شدت متفاوت بر سطح سرمی میوستاتین در دختران ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 291
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: میوستانین (gdf-8:growth differentiation factor8) یک فاکتور مهار کننده قوی در رشد عضلات می باشد. هدف ازپژوهش حاضر بررسی تاثیر بلندمدت تمرین مقاومتی در دو شدت متفاوت بر سطح سرمی میوستاتین در دختران ورزشکار بوده است.

    روش کار: 36 دانشجوی دختر تربیت بدنی (با میانگین سنی 1.3±20.7 سال، وزن 1.3±58.4 کیلوگرم، قد 0.9±16.41 سانتی متر شاخص توده بدن 0.5±23.1 کیلوگرم بر مترمربع) داوطلبانه در این طرح شرکت کرده و به سه گروه تمرین مقاومتی با شدت زیاد (70-90 درصد یک تکرار بیشینه، 12 نفر)، تمرین مقاومتی با شدت کم (40-60 درصد یک تکرار بیشینه، 12 نفر) و گروه بدن ورزش (کنترل، 12 نفر) تفکیک شدند. سپس دو گروه تجربی یک برنامه تمرینی شش هفته ای منظم که شامل حرکات جلوباز، پرس سینه، زیر بغل، اکستنشن تنه و پشت بازو هالتر بود را در 5 ست با استراحت سی ثانیه ای بین ست ها و زمان استراحت 2 دقیقه ای بین حرکات را اجرا کردند. نمونه های خون قبل و 24 ساعت پس از پایان پروتکل تحقیق جهت اندازه گیری سطح میوستاتین گرفته شد.

     یافته ها: نتایج نشان داد تغییرات سطح سرمی میوستاتین در پاسخ به شش هفته تمرین مقاومتی در هر دو شدت کم و زیاد در مقایسه با  گروه کنترل، کاهش و تفاوت معنی داری داشته است (0.05(p≤ اما بین دو گروه تمرین، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0.05(p≥.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می رسد صرف نظر شدن تمرین، صرفاً انجام تمرینات منظم است که موجب تغییرات در سطح میوستاتین در دختران می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها