• مشارکت عمومی-خصوصی (ppp) ؛ جایگزینی مناسب برای تامین مالی پروژه های دولتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/23
    • تعداد بازدید: 183
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مشارکت عمومی-خصوصی (ppp) ؛ جایگزینی مناسب برای تامین مالی پروژه های دولتی

    یکی از مهم ترین عوامل ایجاد توسعه برای هر کشور، توسعه زیر ساخت ها و خدمات است.از آنجا منابع دولتی برای ایجاد توسعه محدود هستند و تجربه کشورهای توسعه یافته نیز گواه لزوم مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد این زیرساخت هاست، باید به دنبال شناخت دقیق از روشی مناسب برای مشارکت دو بخش دولتی و خصوصی باشیم.

    روش های مختلف و متنوعی برای تامین مالی از بخش خصوصی وجود دارد و هر روزه شاهد گسترش و تنوع در مدل ها و پلت فرم های تامین مالی هستیم. یکی از این روش ها مشارکت عمومی-خصوصی برای تامین مالی است که در آن بخش های دولتی، ایالتی و محلی در کنار شرکت های خصوصی به دنبال سرمایه گذاری و اجرای پروژه های توسعه ای هستند. این مشارکت در بخش های مختلفی همچون: بهداشت و سلامت، راه و مسکن، زیرساخت های شهری و... صورت می گیرد و دولت ها به دلیل کارآمدی و بازدهی بهتر بخش خصوصی به دلیل همکاری با آنان می روند.

    همچنین برای اجرای پروژه ها مدل های بسیار مختلف و متنوعی از نحوه مشارکت عمومی-خصوصی وجود دارد که بسته به اهمیت و نوع پروژه می توان از مدل های مختلف استفاده کرد. در کشور ما نیز قوانین و اقداماتی در جهت جلب مشارکت بخش خصوصی در کنار بخش عمومی رخ داده است و گام های مهمی در جهت بهبود فضا برای ورود بخش خصوصی و مشارکت ایشان برداشته شده است اما همچنان ناکافی است و توجه بیشتری در زمینه نقنین دستور العمل ها و مقررات سرمایه گذاری لازم است تا سرمایه گذاران بتوانند به دور حواشی بروکراتیک به فکرکسب منفعت از طریق مشارکت با بخش عمومی باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم