• تجزیه و تحلیل تأثیر هوش معنوی بر رضایت دانشجویان با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 150
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تجزیه و تحلیل تأثیر هوش معنوی بر رضایت دانشجویان با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری

    مقدمه: اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، طی چند دهه گذشته به صورتی روزافزون توجه روانشناسان و محققان را به خود جلب کرده است. هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد، نقش اساسی در زمینه های گوناگون به ویژه ارتقا و تأمین سلامت روانی دارد. از طرفی دانشجویان در دانشگاه ها، آینده سازان کشور هستند و مبانی اعتقادی آنها بیش از سایر گروه های جامعه تحت تأثیر قرار می گیرد.

    بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثر هوش معنوی بر رضایت دانشجویان و تعیین میزان تأثیر جنسیت بر هوش معنوی می باشد. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند در سال 1398 می باشد. که به وسلیه نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 100 نفر جهت بررسی انتخاب شدند.

    برای ارزیابی هوش معنوی از پرسشنامه استاندارد آمرام و درایر ( 2007 ) استفاده شده است. یافته ها: بررسی عوامل دوازده گانه هوش معنوی با استفاده از آزمون t و نرم افزارهای spss و smart pls نشان داد که بین جنسیت و 5 عامل حل مسئله، کل نگری، معنا، شهود عمیق و الوهیت، تفاوت معناداری وجود ندارد و با سایر عوامل (خودآگاهی، فضیلت مآبانه، روشن فکری، هوشیاری، مراقبت، پرسشگری وجودی، نظارت دینی) تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که در این 7 عامل، هوش معنوی در مردان بیش از زنان است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین جنسیت و هوش معنوی در دانشجویان و بین هوش معنوی و رضایت دانشجویان، رابطه معناداری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها