• بررسی ارتباط بین رقابت بازار محصول، کیفیت کنترل داخلی و اظهار نظرحسابرس در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 120
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی ارتباط بین رقابت بازار محصول، کیفیت کنترل داخلی و اظهار نظرحسابرس در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

     مسأله اصلی مورد بررسی در پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت بازار محصول، کیفیت کنترل داخلی و اظهار نظر حسابرس در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی سال های 7 ساله بین سال های 1393 الی 1399 استفاده شده است و نمونه نهایی متشکل از147  شرکت (در مجموع 1029 سال -شرکت) بوده که پس از اعمال محدودیت های مورد نظر در این پژوهش انتخاب شده اند.

    پس از اندازه گیری متغیرهای پژوهش، از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده گردید. آزمون ها با استفاده ازنرم افزار eviews8 و تکنیک آماری رگرسیون لجستیک صورت پذیرفته است.

    یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین کیفیت کنترل داخلی با اظهارنظر تعدیل نشده حسابرس رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. هم چنین، بین رقابت بازار محصول با اظهارنظر تعدیل نشده حسابرس رابطه منفی و معنادار وجود دارد. در نهایت، رقابت بازار محصول دارای اثر مثبت و معناداری بر رابطه بین کیفیت کنترل داخلی و اظهارنظر تعدیل نشده حسابرسان می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها