• بررسی رابطه بین ویژگی های حسابرس و کمیته حسابرسی با گزارشگری سرمایه فکری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 238
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه بین ویژگی های حسابرس و کمیته حسابرسی با گزارشگری سرمایه فکری

    سرمایه فکری اصطلاحی برای ترکیب دارایی های نامشهود بازار، دارایی های فکری، دارایی های انسانی و دارایی های زیر ساختی است که سازمان ها را برای انجام فعالیت هایشان توانمند می سازد. مدیریت و اندازه گیری و همچنین گزارشگری سرمایه فکری در سال های اخیر توجهات بسیاری را به خود معطوف نموده است. گزارشگری اطلاعات سرمایه فکری می تواند منجربه اخذ تصمیمات کارآمدتری توسط مدیران، سهامداران، دولت و سایر ذی نفعان گردد.

    هدف اصلی این پژوهش تأثیر مکانیرم های حاکمیت شرکتی را در میزان گزارشگری سرمایه فکری می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از مدل رگرسیون برای بررسی روابط بین اجزای مدل بهره برده است. جامعه آماری در این پژوهش، مشتمل بر شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به جز شرکت های سرمایه گذاری، موسسات مالی و بانک ها می باشند.

    به این منظور تعداد 101 شرکت طی باز زمانی 1392 تا 1398 ( 707 سال شرکت)، مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار ایویوز استفاده شده است. نتیجه این پژوهش نشان داد بین مکانیزم های حاکمیت شرکتی یعنی کیفیت حسابرسی با گزارشگری سرمایه فکری رابطه منفی معناداری وجود دارد. از سوی دیگر بین استقلال کمیته حسابرسی با گزارشگری سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد بین اندازه کمیته حسابرسی و گزارشگری سرمایه فکری رابطه معناداری وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها