• بررسی رابطه و میزان تاثیر تعارض در حیطه کار- خانواده با عملکرد فرسودگی شغلی کارکنان صنعت نفت اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/27
    • تعداد بازدید: 257
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه و میزان تاثیر تعارض در حیطه کار- خانواده با عملکرد فرسودگی شغلی کارکنان صنعت نفت اصفهان

    با توجه به شتاب تغییرات، امروزه افراد در محیط کارخود با پدیده ی فرسودگی شغلی مواجه می شوند، که یکی از عوامل موثر بر آن، فشارهای ناشی از تعارض کار و خانواده می باشد. همچنین، طبق تحقیقات پیشین، تقویت منابع روانی، از جمله سرمایه روانشناختی، راهکار موثری در راستای این رابطه است. فرسودگی شغلی به توصیف تغییرات منفی درنگرش، روحیه و رفتار افراد در مواجهه با فشارهای مربوط به شغل، شرایط کاری و حرفه ای نامساعد و غیره می پردازد و از جمله مسایل مهمی است که امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

    از جانب دیگر تعارض کار- خانواده به عنوان یک شکل از تعارض درون نقشی تعریف می شود که در آن فشار نقش درحیطه کار و خانواده به طور متقابل در بعضی از جهات ناسازگار است بدین معنی که مشارکت در نقش کاری و یا خانوادگی را دشوار می سازد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه فرسودگی شغلی با تعارض کار و خانواده در میان کارکنان صنعت نفت مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. کلیه کارکنان صنعت نفت جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند.

    حجم نمونه در این پژوهش در کل با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 361 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری در این پژوهش در دسترس است. برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه مازلاک و جکسون ( 1981 ) و برای سنجش تعارض کار خانواده از پرسشنامه کارلسون و همکاران ( 2000 ) استفاده شد. پایایی هر دو پرسشنامه به ترتیب ( 0.85 و  0.87 ) برای فرسودگی و تعارض کار- خانواده برآورد شد.

    نتایج نشان داد ضریب همبستگی بین فرسودگی شغلی کارکنان صنعت نفت و تعارض کار و خانواده ( 0.27= r ) معنی دار است؛نتایج پژوهش همچنین نشان داد بین فرسودگی شغلی کارکنان و تعارض کار و خانواده مبتنی بر زمان، توان فرسایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در حالی که بین فرسودگی شغلی و تعارض کار خانواده کارکنان صنعت نفت مبتنی بر رفتار رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد. از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده تعارض کار خانواده کارکنان بعد توان فرسایی بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها