همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی کیفیت زندگی زنان تحت همودیالیز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/30
    • تعداد بازدید: 168
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی کیفیت زندگی زنان تحت همودیالیز

    مقدمه و هدف: بیماران دیالیزی با توجه به شرایط جسمی و روحی خاص بیماری شان مشکلات فراوانی را تجربه می کنند. ارزیابی کیفیت زندگی کمک می کند تا مشکلات بیماران بطور بنیادی شناسایی شوند تا بتوان قدم های موثری در جهت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سطح سلامت انجام داد، لذا این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز انجام گرفته است. روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 52 بیمار همودیالیزی زن بالای 18 سال در شهر مرند در سال 1399 انجام شد.

    تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار sf-26ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست اطلاعات جمعیتی و پرسشنامه spss نسخه 16 انجام شد. برای توصیف متغیرها از شاخص فراوانی و میانگین انحراف معیار استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال  والیس و من  ویتنی صورت گرفت. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که نمره کلی کیفیت زندگی زنان تحت دیالیزی 23.1 ± 54.7 بود که نشان دهنده سطح متوسط کیفیت زندگی این بیماران می باشد.

    همچنین نمره کیفیت زندگی در بعد روانی 22.5 ± 55.4 و در بعد اجتماعی 19 ± 54.8 بود. بین سابقه ی دیالیز و سابقه ی وجود بیماری دیابت با کیفیت کلی زندگی ارتباط معنادار داشت p=0.048 و بین بعد اجتماعی با بیماری زمینه ای p=0.03 و درآمد افراد p=0.003  رابطه ی معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به نقش بسیار مهم زنان در سلامت خانواده، ارتقای سطح کیفیت زندگی زنان تحت همودیالیز احساس می شود که پیشنهاد می شود این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها