• اثربخشی درمان مبتنی برپذیرش وتعهد برتنظیم شناختی هیجانات و افکارمنفی تکرارشونده در دانشجویان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/02
    • تعداد بازدید: 189
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثربخشی درمان مبتنی برپذیرش وتعهد برتنظیم شناختی هیجانات و افکارمنفی تکرارشونده در دانشجویان

    هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی برپذیرش وتعهد بر تنظیم شناختی هیجانات و افکار منفی تکرارشونده در دانشجویان دانشگاه ایوانکی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناس ارشد دانشگاه ایوانکی بود. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر به صورت نمونه گیری در دسترس که 30 دانشجو به عنوان گروه آزمایش و 30 دانشجو به عنوان گروه کنترل انتخاب و گروه آزمایش در معرض درمان مبتنی برپذیرش وتعهد قرار گرفت.

    ابزارهای مورد استفاده پژوهش حاضر پرسشنامه تفکر ارجاعی اهرینگ و همکاران (2010)  و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران  (2001) بود. هر یک از گروه ها دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند. اندازه گیری اول با اجرای یک پیش آزمون و اندازه گیری دوم با اجرای یک پس آزمون انجام گرفت. گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (درمان مبتنی برپذیرش وتعهد) طی 10 جلسه 1.5 ساعته قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.

    داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس برای تأثیر درمان مبتنی برپذیرش وتعهد بر تنظیم شناختی هیجانات و افکار منفی تکرارشونده در دانشجویان در گروه ها در مرحله پس آزمون و پس از کنترل اثر پیش آزمون نشان داد که تفاوت دو گروه در پس آزمون معنادار است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تأثیر درمان مبتنی برپذیرش وتعهد بر تنظیم شناختی هیجانات و افکارمنفی تکرارشونده در دانشجویان مؤثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها