• نگرشی بر تأثیر زیر ساخت های اندیشگانی احمد دانش در کتاب نوادرالوقایع در باب زنان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/04
    • تعداد بازدید: 164
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    نگرشی بر تأثیر زیر ساخت های اندیشگانی احمد دانش در کتاب نوادرالوقایع در باب زنان

    کتاب نوادرالوقایع احمد دانش ( 1897 1827 م) یکی از نویسندگان مشهور تاجیک و سرآمد جریان معارف روری در آسیای میانه، حاوی مطالب فرهنگی، اجتماعی، دینی، فلسفی و کلامی مهمّی است. بخشی از این کتاب به جایگاه زنان و مسایل مربوط به آنان اختصاص دارد. در این مقاله سعی می شود منشاء و ریشه های عقاید احمد دانش در خصوص زنان در کتاب نوادرالوقایع بررسی شود.

    پرسش اصلی این است که با توجه به نگاه وی نسبت به زن که بعضاً منفی است؛ حاکمیت کدام تفکر فلسفی، کلامی یا عرفانی این روشن فکر و نخبه جامعه آنروز بخارا، را بر آن داشته که زنان را از جامعه بشری مستثنا نموده؛ هویّتی مستقل برایشان قائل شود؟ وی بر اساس مطالعه آثار گویندگان پیش از خود از جمله کتب مذهبی، کلامی، فلسفی و دیوان اشعار و شرایط حاکم بر جامعه آنروز و احتمالا مشکلات خانوادگی خود درخصوص زنان به قضاوت می نشیند.

    مهمترین مطالب وی راجع به زنان و ارتباط آنها عبارت است از: ارتباط مادر شوهر وعروس، مادر زن و داماد، ضعف ماده و نقصان عقل، جمود و بی ارزشی، ستیزه گری، منع ازدواج، ازدواج با زنان با اصل و نسب، کم سن و سال، بی سواد، بی کس، فقیر. کتاب نوادر الوقایع اثری بسیار ارزشمند است و احمد دانش دانشمندی بزرگ، ولی نظرات او در خصوص زنان که بصراحت در کتاب بیان شده خواننده را به تأمّل وا می دارد. در این مقاله سعی شده است دلیل این نگرش منفی بررسی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها