• بررسی گروتسک درآثار محمد سیاه قلم با رویکرد تطبیقی با آثار هیرونیموس بوش و نگاره های عجیب الخلقه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/04
    • تعداد بازدید: 350
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی گروتسک درآثار محمد سیاه قلم با رویکرد تطبیقی با آثار هیرونیموس بوش و نگاره های عجیب الخلقه

    در هنر نمادها و اسطوره ها کاربرد فراوانی دارند. در واقع اسطوره ریشه در خلقت دارد یعنی انسان خودش برای تفسیر وجودی خود و طبیعت، تاریخی از خود و دنیایش را به اسطوره تبدیل می کند. بنابر این اسطوره همان انسان است که در طول تاریخ، قسمتی از آن برجسته شده است. حتی در طراحی اشیاء نمادهای جانوری گیاهی و انسانی نیز اسطوره مورد استفاده قرار گرفته است و هنرمندان با توجه به خلاقیت و خیال پردازی و تغییر در ظاهر و اشکال، دنیای خیالی خود را بیان کرده اند و عجایب نگاری را در آثار خود به نمایش گذاشته اند.

    گروتسک با هنر در تمامی اعصار پیوندی ناگسستنی دارد. در گروتسک ترسیم معمولی تناسبات کنار زده می شود و فرم دیگری از آن در قالب گروتسک خود را نشان می دهد و می توان در آن ناهنجاری، خنده، وحشت و بیش از همه عنصر خیال را مشاهده کنیم. در این مبحث به بررسی پدیده گروتسک در آثار نقاش مشهور اما ناشناس قرن نهم ه ق (پانزدهم میلادی) که بیشترین حجم آثار او درمرقع هاى کتابخانه توپقاپی استانبول نگهدارى مى شود، محمد سیاه قلم می پردازیم و دنیای گروتسک محمد سیاه قلم را با نقاشی های هیرونیموس بوش، نقاش هلندی قرن پانزدهم میلادی مقایسه می کنیم.

    در این مقاله سعی بر آن است که مضمون مشترک گروتسک نزد دو هنرمند از دو فرهنگ و پیشینه متفاوت مورد بررسی قرار گرفته تا از این طریق نحوه عجایب نگاری و پدیده گروتسک در دو فرهنگ متفاوت بیشتر مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی با رویکرد تطبیقی و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها