• بررسی ارتباط الگوی طراحی مدارس با شیوه های آموزشی در مدارس دوره قاجار و پهلوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/04
    • تعداد بازدید: 271
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی ارتباط الگوی طراحی مدارس با شیوه های آموزشی در مدارس دوره قاجار و پهلوی

    تغییرات پرشتاب علم و تکنولوژی و در پی آن تحولات روزافزون ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تاثیرات به سزایی بر بالارفتن سطوح دانایی و توانایی جوامع بشری داشته است. در این راستا مدارس یکی از مهمترین نهادهای ارتقاء دانش و اعتلای فرهنگ در هر جامعه محسوب می شوند. در طول تاریخ، حکومت ها نقش مؤثری بر کیفیت و محتوای کالبدی مدارس و تغییرات آنها داشته اند.

    امروزه در تحقیقات مرتبط با طراحی فضاهای آموزشی، آموزش از طریق فضا و محیط مورد بررسی قرار گرفته است. محیط آموزشی می بایست به طور پیوسته خود را با تغییرات دنیای امروز هماهنگ سازد. هدف از پژوهش حاضر که از نوع کیفی است و در آن از روش توصیفی تحلیل محتوا و مبتنی بر منابع اسنادی استفاده شده، بررسی سیر تحول مدارس سنتی و نیز پاسخ به این سوالات است که؛ تغییر نظام های آموزشی چه تاثیری بر الگوی طراحی مدارس گذاشته است؟

    و این تغییرات در ادامه دوره های گذشته انجام شده یا با گسستگی از آنها همراه بوده است؟ در این راستا تعدادی از مدارس دوره قاجار و پهلوی به عنوان نمونه هایی از دوره گذار آموزشی در ایران بررسی شدند و مشخص گردید که تغییرات معماری مدارس در دوره قاجار و پهلوی بازتاب تحولات حکومتی و محتوای آموزشی در هر دوره است و از اواخر دوره قاجار، تغییرات وسیع و بنیادین با گسست از دوره های گذشته شکل گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها