• بررسی جایگاه پیامبر(ص) در شعر معاصر کودک

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/06
    • تعداد بازدید: 117
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی جایگاه پیامبر(ص) در شعر معاصر کودک

    تعلیم وتربیت کودکان در همه جهان مورد توجّه بزرگان این عرصه بوده است. تعلیم آموزه های دینی جایگاه مهمی درتربیت کودک را به خود اختصاص داده است. یکی از راه های آموزش دین به کودکان شعر است که به دلیل ماندگاری در حافظه کودکان، موسیقایی و تأثیرگذار بودن کاربرد دارد. از دیرباز شعر وسیله ای برای تجسم شخصیت های دینی در برابر دیدگان کودک بوده.

    آشنایی کودکان با پیامبر(ص) به عنوان قهرمان، تجربیاتی به آن ها می آموزد که باعث شکل گیری تفکر مثبت در آنها می شود. حضور این باور در ذهن کودک، زمینه ساز خلق اشعار بسیاری شده؛ اما این که این مفهوم تا چه اندازه درون مایه های شعر کودک را تحت تأثیر قرار داده و شاعران تا چه اندازه در این راه موفق بوده اند، مجهول باقی مانده است.

    از آن جا که شعر کودک در این زمینه مانند موضوعات مذهبی دیگر گاه دچار افراط و تفریط در بیان موضوع یا توجه بیش از حد به عناصر ظاهری شعر می شود باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. اشعار دینی همچون دیگر شعرهای کودکان خالی از اشکال نیست؛ شعارگویی، غیر قابل درک بودن مفهوم ارائه شده و اشکالاتی از این قبیل در آنها به چشم می خورد.

    متأسفانه برخی از شاعرانی که در زمینه مذهب سروده اند یا بیش از حد به محتوا پرداخته اند یا به بیرونی ترین سطح شعر، توجه کرده اند و یا برای شهرت کار کرده اند و اثرشان بازاری شده است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و تحلیل محتوا به نقد و بررسی مفهوم پیامبر(ص) در بعضی از اشعاری پرداخته که برای کودک سروده شده و چگونگی بیان آن ها را در شعر کودک مورد توجه قرار داده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها