• همگامی تصویرسازی با متن کتاب فارسی پایه ی چهارم ابتدایی 1399 - 1400

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/06
    • تعداد بازدید: 183
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    همگامی تصویرسازی با متن کتاب فارسی پایه ی چهارم ابتدایی 1399 - 1400

    تصویرسازی علمی-آموزشی یکی از شاخه های تصویرسازی است که هدف آن تقویت امر آموزش و یادگیری است. از آنجا که این تصاویر به طور مستقیم در خدمت دانش آموزان و معلمان قرار می گیرند؛ از این رو بررسی تطابق و درستی آن ها با متن در ضمن مباحث زیبایی شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی میزان همگامی تصویرسازی با متن کتاب فارسی پایه ی چهارم ابتدایی سال 1399 - 1400 است و سوال اصلی پژوهش این است که تصویرسازی های کتاب فارسی چهارم ابتدایی 1399 - 1400 تا چه میزان با محتوای آن همگام است؟

    جامعه ی مورد مطالعه این پژوهش کاربردی، کتاب فارسی چهارم ابتدایی 1399 - 1400 است که 5 درس از این کتاب، به صورت تصادفی به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شده است. برای گردآوری اطلاعات، در بخش کمی 5 پرسشنامه ی ساختار یافته بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش تهیه گردید که در آن بر اساس شش شاخصه ی مشترک میان تصویر و متن، میزان تبعیت تصویر از محتوا مورد ارزیابی قرار گرفت. برای بخش کیفی نیز همان 5 درس بر اساس شاخصه های یاد شده تحلیل گردید و در پایان 2 درس در قالب پرسشنامه های نیمه ساختار یافته با تصویرگران متخصص مصاحبه شد. داده های کمی از طریق نرم افزار spss تحلیل شد و پایایی بخش کمی به 0.83رسید.

    برای پایایی بخش کیفی نیز از نظارت مستقیم استاد و مصاحبه با تصویرگران به عنوان تحلیلگر ثانوی استفاده شد. جامعه ی آماری شامل 197 نفر از معلمان و دانش آموزان استان خراسان رضوی در پایه های چهارم دبستان هستند. نتایج نشان داد که تصویرسازی های کتاب فارسی پایه ی چهارم ابتدایی در بخش کمی 53.5 درصد مطابقت داشته و در بخش کیفی میزان همگامی این تصاویر با متن درس ها متوسط-ضعیف بوده است. این نتیجه بیانگر این است که تصویرسازان حوزه ی آموزش توجه لازم به رابطه ی تصویر با متن نداشته اند و در بعضی موارد تصویرسازی دروس بر اساس سلیقه ی شخصی صورت گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها