• تجلی و حضور مضامین اعتقادی و اخلاقی و دینی در اشعار عبدالمنعم فرطوسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/07
    • تعداد بازدید: 110
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تجلی و حضور مضامین اعتقادی و اخلاقی و دینی در اشعار عبدالمنعم فرطوسی

    مفاهیم دینی و به ویژه مفاهیم قرآن کریم، تأثیر زیادی در مراحل مختلف حیات فردی و اجتماعی مسلمانان به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته است. بعد از مقوله های توحید، عبادت و خداباوری، مؤلفه هایی همچون عدالت محوری، ظلم ستیزی، دنیاگریزی، برابری و جز آن همواره مورد نظر ادیبان به ویژه شیخ بدالمنعم فرطوسی بوده است.

    بارزترین تاثیر این آمیزش و اختلاط را می توان در دست نوشته ها و دل سروده های این شاعر عرب زبان شیعی مشاهده نمود و در آثارایشان مضامین اعتقادی و اخلاقی و دینی را در قالب آرایه های ادبی و استعاره، تلمیح، اقتباس، تضمین، قصص و تمثیل، به وفور یافت. براین اساس پژوهش حاضر با عنوان « تجلی و حضور مضامین اعتقادی و اخلاقی و دینی در اشعار عبدالمنعم فرطوسی» به روش توصیفی تحلیلی و به شیوه مطالعات کتابخانه ای با ابزار فیش برداری انجام شد.

    نتایج این پژوهش بیانگر این است که اشعار زیبای فرطوسی آکنده از مضامین  اعتقادی و اخلاقی و دینی می باشد و التزامات دینی و اخلاقی در اشعارش به خوبی نمایان و جلوه گر است. درون مایه ی بسیاری از اشعار دینی این شاعر را موعظه، نصایح و ارشادات دینی همچون ضرورت توجه به تقوای الهی، توسل به خداوند در همه حال، دعا، یاد مرگ، ، جهاد، نماز و ...تشکیل داده اند؛ و این در حالی است که اخلاق و تربیت اسلامی نیز به عنوان یکی دیگر از عناصر مهم در شعر فرطوسی حول مضامینی چون دعوت به مشورت و رایزنی، دعوت به صبر و بردباری، امر به معروف و نهی از منکر، رعایت حقوق دیگران، رازداری و نکوهش تمام و ... می چرخد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم